Tuesday, November 30, 2010


Hai there...


Alhamdulillah and today im very happy for him.
I hope this is the best ways for him..
every thing will ended with beautiful ending----> for this moment.
U will get my support till the end.


Feel fresh today,
call my mom and dad.
say hai..
sometime, when we r bz with work and life..
we will forgot this..
the person who really care about us.
so, just give it call even to say hai..
it will make different..
believe me..


Yes..
Maybe that suitable word for me to said in this moment..
After i think what happen to me
before this and i don't what in future..
i still people who really love me..
so, now i don't need afraid of the thing i never know.
just go through..
keep ur smile like nothing happen.


Yes, i am..this the word to motivated myself..
how im really appreciate myself.
see ya!!!

Saturday, November 27, 2010














While im blogging in this lovely evening, my hand just start to search something and i found this is very beautiful. This is from my view, may be the colour made it shine and attract me to post it in here. And some kind of art maybe. but i really love it. By the way, i should give a credit to those who create this lovely art.


Date: 27 November 2010
Day: Saturday
Venue: My lovely room.

Notes

One Cup of Coffee - Bob Marley

One Cup of Coffee
Than I'll go

Though I just dropped by
To let you know
That I'm Leaving you tomorrow
I'll cause you know more sorrow

One cup of coffee than I'll go

I brought the money
Like the lawyer said to do
But it won't replace the heartaches I caused you
It won't take the place of loving you
I know!

So, One Cup of Coffee
Than I'll go!
Tell the kids I came last night
And kissed them while they slept

Make my coffee sweet and warm
Just the way you used to lie in my arms

I brought the money
Like the lawyer said to do
But it won't replace the heartaches I caused you

It won't take the place of loving you
I know!

So, one cup of coffee
Than I'll go (Repeat 2x)




Semalam aku terjumpa junior aku, Masih igat rupanya dia kat aku, berborak tentang dia, dan dia masih lagi terkejut bila berdepan dgn aku. bertukar-tukar no.fon dan cerita pun bermula....

Agak lewat malam...

msg masuk..

"hai, tak leh nak tido la sbb terlalu teruja jumpa u. i cuma nak wish selamat malam"

ouk!!..lepas baca aku terus tido.

Pagi...

msg masuk lagi..

"hai, cuma nak wish good morning, and have a great day"..

uit!! awal betul budak nie baru pkul bape..

urm..gatal lak tangan aku reply msg..

"gud munix..U 2.."
..................................................to be continue...................................................

Maybe im always have a positive thinking and different about people, relationship and many more so, i can't see the behind of this. My hubby told me what he can see and said about this. Urmm..from the conversation i have with my junior there are nothing to worried about. But a year ago, there have..and becoz of that reason he warn me to be careful. Ok, i hope he rite about this.

entry kali nie, cuma sebagai mengisi kekosongan waktu di kala ini. Waktu cuti pada hujung minggu ni boleh jugak aku bersama dengan laptop kesayangan ini menjelajah keseluruh cerita dari semua benua. Hari nie lepas mandi, aku dapat ilham nak menaip tentang motivasi atau dalam erti kata yang lebih mudahnya kata-kata semangat untuk diri sendiri, penaik semangat.

APAKAH MOTIVASI UNTUK DIRI ANDA?..

Itu satu soalan untuk anda semua. Setiap hari bila bangun dari tido, berapa orang yang telah setkan dalam minda masing-masing apa yang nak dibuat dari pagi sehingga malam nanti. Even aku sendiri pun jarang sekali nak buat macam tue. Kadang-kadang bagus sebenarnya kita menetapkan apa yang mahu dilakukan saban hari dan tidak semestinya apa yang kita rancang akan menjadi dan berjalan dengan baik tapi sekurang-kurangnya kita tahu apa yang kita mahu buat pada hari itu. Konsep ini dimana DISIPLIN amat perlu pada diri disamping KEMAHUAN yang kita galas dan ada pada diri dilakukan dengan penuh RELA HATI tanpa paksaan. Sudah menjadi lumrah manusia jatuh bangun dalam sesuatu. Kita mengenali erti kekecewaan sejak dari kecil lagi.

Suatu masa dulu, jika kita merengek minta ibu bapa belikan basikal sebagai contohnya, jika kemahuan kita tidak dituruti. Sudah tentu kita akan memberontak dengan perbuatan sampai ada yang tidak mahu makan, membaling barang-barang ,menyalahkan mereka kerana memikirkan kita tidak disayangi oleh mereka dan sebagainya. Itu semasa kita masih kecil. Pada masa sekarang, adakah kita masih sama seperti dahulu, bila kita menghadapi masalah yang sama. Sebagai contoh, dalam mencari pekerjaan, setelah semua temudaga dihadiri. Tetapi kita tiak dipanggil adakah kita akan menyalahkan orang yang menemuduga kita, ibu bapa kita kerana tidak menggunakan kabel yang lebih besar dan ada yang agak berani dengan lantangnya menyalahkan takdir dan yang maha kuasa.

Cuba kita berdiri depan cermin @ permukaan air. Cuba lihat pada diri, tanya pada diri sendiri...

Dimana kekurangan aku?..
kenapa aku boleh jadi macam ni?.
mengapa aku menyalahkan orang lain di atas kegagalan ini?.
apakah yang akan aku lakukan untuk perbaiki diri sendiri?

Jawapannya amat mudah sebenarnya, ada pada diri sendiri. Yang maha pencipta tlah mencipta kita semuanya sama sahaja.
Allah (SWT) telah memberitahu kepada kita tentang bahan yang digunakan untuk mencipta Nabi Adam (A.S) dengan firmannya "(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat "Sesungguhnya Aku telah mencipta manusia daripada tanah" (Ayat 71 Surah Sad). Allah juga berfirman "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) daripada tanah liat kering (yang berasal) daripada lumpur hitam yang diberi bentuk" (Ayat 26 Surah Al-Hijr). Allah (SWT) juga berfirman bahawa "Dia menciptakan manusia daripada tanah kering seperti tembikar" (Ayat 14 Surah Al-Rahman). Allah (SWT) telah menciptakan Nabi Adam (A.S) dari tanah liat kering yang berasal daripada lumpur hitam atau tembikar yang diberi bentuk (Ayat 28 Surah Al-Hijr) diperdengarkan suara supaya ianya boleh mendengar, kemudiannya ditiupkan roh dari Allah (SWT) kepadanya. Maka jadilah manusia yang terdiri dari daging, darah, otot yang bergerak menurut kemahuanya dan fikiranya.

Apabila Allah (SWT) telah menyempurnakan (kejadiannya) dan telah meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan) Ku (Ayat 29 Surah Al-Hijr) maka Allah (SWT) memerintahkan supaya para malaikat tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud (sujud di sini bukan menyembah tetapi penghormatan). Maka bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama (Ayat 30 Surah Al-Hijr) kecuali Iblis yang enggan ikut bersama-sama (malaikat) yang sujud itu (Ayat 31 Surah Al-Hijr). Allah (SWT) juga berfirman "Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat "Sujudlah kamu kepada Adam!" Maka sujudlah mereka kecuali iblis, dia enggan dan takbur dan dia termasuk golongan orang yang kafir (Ayat 34 Surah Al-Baqarah).

Yang menentukan kita ini berjaya @ tidak adalah diri kita sendiri. Tidak salah sebenarnya untuk memasang angan-angan yang tinggi. Sebagai contoh, aku sendiri memasang angan-angan untuk mempunyai perniagaan sendiri yang akan diwarisi oleh anak cucu nanti. Tidak semestinya jika aku tak memenuhi angan-angan ini, aku akan dikategorikan sebagai orang yang gagal. Sebenarnya tiada istilah gagal @ berjaya dalam hidup. Kita manusia yang mewujudakan perkataan-perkataan ini. Sebenarnya untuk apa?...Jika dipandang dari sudut yang positif. Ini kan dijadikan SEMANGAT, MOTIVASI untuk kita memperolehi apa yang kita mahukan. Menjadikan mereka-mereka ini sebagai PENAIK SEMANGAT dengan slogan "kalau orang lain boleh buat, aku pun boleh jugak".

Jangan cepat melatah sebenarnya, Alhamdulillah kita boleh memberi motivasi pada diri kita sebenarnya. Dari terus berputus asa, mengalami kemurungan dalam diri, sedih dengan nasib yang menimpa diri. Ayuh!!!...Bangun semula. Cuba tengok pada diri, apa sebenarnya "MAGIC" dalam diri. Sesetengah orang "MAGIC" dalam dirinya adalah dalam perubatan. Kebolehan yang dia sendiri tidak pernah sangka. Bonda aku yang tercinta, tidak pernah masuk kursus memana pun, hanya suri rumah tangga sahaja. Kebolehan itu ANUGERAH buat beliau. Bayangkan dari seorang yang kosong tentang perubatan, sekarang ini alhamdulillah. Cukup membuatkan aku merasa tiada perkataan yang boleh digambarkan bertapa sukanya beliau sekarang. Boleh lihat dari wajahnya.

Cuba lihat pula pada diri kita, Ada yang mempunyai kelayakan yang tinggi tapi mengapa kita seperti orang yang tidak mempunyai apa-apa. Cuba terokai kebolehan pada diri anda. Kita semua sama sahaja yang menentukan KEUNIKKAN dan KELAINAN pada diri adalah KITA SENDIRI.




Monday, November 22, 2010

Silent Mode...



Pelik kan sesetengah orang boleh mempengaruhi kehidupan orang lain semata2 untuk kepentingan diri sendiri. Kadang2 berbangga dengan secebis pertolongan yang dihulur kan tetapi mengaku dan bercerita lagak watak utama @ tonggak utama dalam sesuatu cerita. Seolah-olah orang lain turut berharap kepada dia, dengan perasaan bangga dan sinis menyindir bagai melepaskan perasaan amarah kerana tidak dipedulikan. Sikap manusia kadang-kadang memerlukan perhatian dari orang lain tetapi bila orang dah mula muak dan mangli, terus menganggap orang disekeliling tidak menghiraukan dan terus beranggapan mereka telah mengambil sikap masing-masing. Aku terpaku dengan kata-kata dato' jalaludin hassan "kembali pada yang satu" dalam drama apatah. Betul dan tepat sekali katanya, cuba tengok dan lihat pada diri kita sendiri, soal diri kita kembali. Kenapa jadi macam nie?. Mengapa aku jadi macam nie?. Kadang-kadang DIA cuma nak kita mengingatinya. Mungkin juga DIA merindui kita. Selama ini kita hanya menyintai, menyayangi, mengingati yang ternampak di mata sahaja. Tapi DIA?..mengapa kita lupa, alpa kepadaNYA.

Coretan ini tidak bertujuan kepada sesiapa pun, aku cuma sebagai pemerhati sahaja. Masalah tetap akan menjadi masalah dan kadang-kadang akan bertambah walaupun kita cuba mengelaknya. Sejak azali lagi kita seiring dengannya. Sesiapa yang tidak boleh bertahan pasti akan tersungkur. Kadang-kadang sampai sakit kepala pikir jalan penyelesaian tapi percaya lah, ALLAH tue ada. Rezeki pasti ada dimana-mana. Cuma ikut sahaja jalan yang dah tertulis.

Aku rasa dah lama dah aku mengambil sikap berdiam diri @ silent mode. Abah aku banyak bagi semangat, kekuatan pada aku tapi rasanya aku dah tak leh bertahan. Aku kena juga berdiri jika selama ini aku duduk sahaja. Untuk tahun depan, pasti akan ada perubahan tapi aku harap aku masih lagi orang yang sama dan mengekalkan prinsip yang sama.

Setiap hari adalah hari yag baru jadi, ciptalah sejarah pada hari-hari baru dan ingat lah hari-hari ini lah akan meninggalkan kita tanpa kita sedari tetapi akan muncul semula pada suatu ketika nanti. Umpama roda, kitaran yang cukup sempurna untuk kita mengingati kembali. Cuma jangan cepat berputus asa. sentiasa beringat dan jatuh bangun itu perkara biasa. Bak kata penulis buku terkenal "Hidup ini perlu diwarnai dan kita mencorakkannya. jangan hanya tertumpu pada satu kaler sahaja. cuba pelbagaikan tak semestinya kita perlu mewarnainya dengan warna yang mahal guna kaler biasa pun tak apa tapi biar tinggal kesan pada diri sebab bila berkesan kita telah mencipta satu corak yang bagus. kemudian belajar lah dari corak dan warna-warna itu untuk masa hadapan."

YiePiii!!!!




Hai...i'm back from long vacation + hari raya and etc. Actually it is goods for me because i meet a lot of people. In different colour and different from the usually people that i have meet before. like i always said ' lain orang, lain ragamnya'..huhu

This picture i just stolen from other website. Why i put here?...urm..what i can said, the colour have a different meaning in our emotion and will cover our 'cpu' (brain) either to be good or bad. During my holiday, all this kind of "colour" i have and today my mood more to light yellow..huhu..i think no need for me to explain more about this. like i said, different people will said in different way, different mood..so, how about you?..

Saturday, November 13, 2010

RASA...


Happy?..Sedih?..Geram?..Bosan?..Marah?..dan macam lagi..aku bukan pakar kaunseling mahupun pakar bahagian jiwa manusia..tapi entah la..mungkin pengalam dan alam sekeliling banyak mengajar aku tentang perasaan, hati dan cara untuk memotivasikan diri. Aku hanya manusia biasa juga. Ada perasaan dan kemahuan sendiri. Hanya kesibukkan dapat melenyapkan apa yg aku rasa. Kdg2 aku rasa marah pada diri sendiri kerana terlalu amik mudah pada sesuatu perkara. Aku marah kenapa orang lain senang sahaja nak dapatkan sesuatu. Aku sedih bila peluang ada tapi mesti akan ada perkara yang menghalang aku untuk mendapatkannya. Aku sedih bila fikir jalan untuk aku sampai ke sini cukup mencabar dan berliku2....Tapi selepas beberapa ketika aku mula berfikir..ALLAH tue maha adil. Dia pasti memilih yg terbaik untuk ku.. Dan aku baru menerimanya sekarang. aku bersyukur diatas anugerahnya.. ;)

Banjir Oh banjir..


Kebetulan lak...selepas aku balik umah...tetiba hujan lebat dan banjir kat town..teruk jugak la..
perlis, kedah kena teruk..kelantan pun turut kena jugak..nasib baik la aku balik umah..kalau tak..tersangkut la aku kat sana..rumate aku pun lari balik umah jugak..kebetulan lak..minggu dpn raya haji..jadi cuti dilanjutkan sampai 21 hrbln..syukur...boleh la aku spent masa dgn famili aku..asanya dah lama aku tak meluangkan masa mcm nie..yer lah..asyik call jer..call dgn tgk dpn mata nie lain..;p

happy ending...;)


Tadi aku chatting dgn member aku..alhamdullilah..hatinya dah terbuka utk memilih kehidupan yang baru. aku sebagai kawan, bersyukur kerana dia berjaya bangun setelah jatuh. Agak lama dia berada dalam keadaan macam tue. dia tak leh terima kegagalan macam nie. Aku banyak memberi kata2 perangsang dan semangat padanya..sekarang aku boleh menarik nafas lega sbb dia dah bertemu dgn seseorg yg berjaya memcuri hatinya..harapan aku sebagai seorg kawan..hope after this..hanya ada happy ending. Balasan?...oooo...aku tak pernah nak mengharapkan balasan..bagi aku..aku apy jika aku berjaya membuat org tersenyum semula..;p

Tuesday, November 30, 2010

Posted by Chek Nurul at 10:53 AM 2 comments
Hai there...


Alhamdulillah and today im very happy for him.
I hope this is the best ways for him..
every thing will ended with beautiful ending----> for this moment.
U will get my support till the end.


Feel fresh today,
call my mom and dad.
say hai..
sometime, when we r bz with work and life..
we will forgot this..
the person who really care about us.
so, just give it call even to say hai..
it will make different..
believe me..


Yes..
Maybe that suitable word for me to said in this moment..
After i think what happen to me
before this and i don't what in future..
i still people who really love me..
so, now i don't need afraid of the thing i never know.
just go through..
keep ur smile like nothing happen.


Yes, i am..this the word to motivated myself..
how im really appreciate myself.
see ya!!!

Saturday, November 27, 2010

Posted by Chek Nurul at 5:02 PM 0 comments












While im blogging in this lovely evening, my hand just start to search something and i found this is very beautiful. This is from my view, may be the colour made it shine and attract me to post it in here. And some kind of art maybe. but i really love it. By the way, i should give a credit to those who create this lovely art.
Posted by Chek Nurul at 4:49 PM 0 comments

Date: 27 November 2010
Day: Saturday
Venue: My lovely room.

Notes

One Cup of Coffee - Bob Marley

One Cup of Coffee
Than I'll go

Though I just dropped by
To let you know
That I'm Leaving you tomorrow
I'll cause you know more sorrow

One cup of coffee than I'll go

I brought the money
Like the lawyer said to do
But it won't replace the heartaches I caused you
It won't take the place of loving you
I know!

So, One Cup of Coffee
Than I'll go!
Tell the kids I came last night
And kissed them while they slept

Make my coffee sweet and warm
Just the way you used to lie in my arms

I brought the money
Like the lawyer said to do
But it won't replace the heartaches I caused you

It won't take the place of loving you
I know!

So, one cup of coffee
Than I'll go (Repeat 2x)


Posted by Chek Nurul at 3:57 PM 0 comments

Semalam aku terjumpa junior aku, Masih igat rupanya dia kat aku, berborak tentang dia, dan dia masih lagi terkejut bila berdepan dgn aku. bertukar-tukar no.fon dan cerita pun bermula....

Agak lewat malam...

msg masuk..

"hai, tak leh nak tido la sbb terlalu teruja jumpa u. i cuma nak wish selamat malam"

ouk!!..lepas baca aku terus tido.

Pagi...

msg masuk lagi..

"hai, cuma nak wish good morning, and have a great day"..

uit!! awal betul budak nie baru pkul bape..

urm..gatal lak tangan aku reply msg..

"gud munix..U 2.."
..................................................to be continue...................................................

Maybe im always have a positive thinking and different about people, relationship and many more so, i can't see the behind of this. My hubby told me what he can see and said about this. Urmm..from the conversation i have with my junior there are nothing to worried about. But a year ago, there have..and becoz of that reason he warn me to be careful. Ok, i hope he rite about this.
Posted by Chek Nurul at 3:05 PM 0 comments
entry kali nie, cuma sebagai mengisi kekosongan waktu di kala ini. Waktu cuti pada hujung minggu ni boleh jugak aku bersama dengan laptop kesayangan ini menjelajah keseluruh cerita dari semua benua. Hari nie lepas mandi, aku dapat ilham nak menaip tentang motivasi atau dalam erti kata yang lebih mudahnya kata-kata semangat untuk diri sendiri, penaik semangat.

APAKAH MOTIVASI UNTUK DIRI ANDA?..

Itu satu soalan untuk anda semua. Setiap hari bila bangun dari tido, berapa orang yang telah setkan dalam minda masing-masing apa yang nak dibuat dari pagi sehingga malam nanti. Even aku sendiri pun jarang sekali nak buat macam tue. Kadang-kadang bagus sebenarnya kita menetapkan apa yang mahu dilakukan saban hari dan tidak semestinya apa yang kita rancang akan menjadi dan berjalan dengan baik tapi sekurang-kurangnya kita tahu apa yang kita mahu buat pada hari itu. Konsep ini dimana DISIPLIN amat perlu pada diri disamping KEMAHUAN yang kita galas dan ada pada diri dilakukan dengan penuh RELA HATI tanpa paksaan. Sudah menjadi lumrah manusia jatuh bangun dalam sesuatu. Kita mengenali erti kekecewaan sejak dari kecil lagi.

Suatu masa dulu, jika kita merengek minta ibu bapa belikan basikal sebagai contohnya, jika kemahuan kita tidak dituruti. Sudah tentu kita akan memberontak dengan perbuatan sampai ada yang tidak mahu makan, membaling barang-barang ,menyalahkan mereka kerana memikirkan kita tidak disayangi oleh mereka dan sebagainya. Itu semasa kita masih kecil. Pada masa sekarang, adakah kita masih sama seperti dahulu, bila kita menghadapi masalah yang sama. Sebagai contoh, dalam mencari pekerjaan, setelah semua temudaga dihadiri. Tetapi kita tiak dipanggil adakah kita akan menyalahkan orang yang menemuduga kita, ibu bapa kita kerana tidak menggunakan kabel yang lebih besar dan ada yang agak berani dengan lantangnya menyalahkan takdir dan yang maha kuasa.

Cuba kita berdiri depan cermin @ permukaan air. Cuba lihat pada diri, tanya pada diri sendiri...

Dimana kekurangan aku?..
kenapa aku boleh jadi macam ni?.
mengapa aku menyalahkan orang lain di atas kegagalan ini?.
apakah yang akan aku lakukan untuk perbaiki diri sendiri?

Jawapannya amat mudah sebenarnya, ada pada diri sendiri. Yang maha pencipta tlah mencipta kita semuanya sama sahaja.
Allah (SWT) telah memberitahu kepada kita tentang bahan yang digunakan untuk mencipta Nabi Adam (A.S) dengan firmannya "(Ingatlah) ketika Tuhanmu berfirman kepada malaikat "Sesungguhnya Aku telah mencipta manusia daripada tanah" (Ayat 71 Surah Sad). Allah juga berfirman "Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia (Adam) daripada tanah liat kering (yang berasal) daripada lumpur hitam yang diberi bentuk" (Ayat 26 Surah Al-Hijr). Allah (SWT) juga berfirman bahawa "Dia menciptakan manusia daripada tanah kering seperti tembikar" (Ayat 14 Surah Al-Rahman). Allah (SWT) telah menciptakan Nabi Adam (A.S) dari tanah liat kering yang berasal daripada lumpur hitam atau tembikar yang diberi bentuk (Ayat 28 Surah Al-Hijr) diperdengarkan suara supaya ianya boleh mendengar, kemudiannya ditiupkan roh dari Allah (SWT) kepadanya. Maka jadilah manusia yang terdiri dari daging, darah, otot yang bergerak menurut kemahuanya dan fikiranya.

Apabila Allah (SWT) telah menyempurnakan (kejadiannya) dan telah meniupkan ke dalamnya roh (ciptaan) Ku (Ayat 29 Surah Al-Hijr) maka Allah (SWT) memerintahkan supaya para malaikat tunduklah kamu kepadanya dengan bersujud (sujud di sini bukan menyembah tetapi penghormatan). Maka bersujudlah para malaikat itu semuanya bersama-sama (Ayat 30 Surah Al-Hijr) kecuali Iblis yang enggan ikut bersama-sama (malaikat) yang sujud itu (Ayat 31 Surah Al-Hijr). Allah (SWT) juga berfirman "Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat "Sujudlah kamu kepada Adam!" Maka sujudlah mereka kecuali iblis, dia enggan dan takbur dan dia termasuk golongan orang yang kafir (Ayat 34 Surah Al-Baqarah).

Yang menentukan kita ini berjaya @ tidak adalah diri kita sendiri. Tidak salah sebenarnya untuk memasang angan-angan yang tinggi. Sebagai contoh, aku sendiri memasang angan-angan untuk mempunyai perniagaan sendiri yang akan diwarisi oleh anak cucu nanti. Tidak semestinya jika aku tak memenuhi angan-angan ini, aku akan dikategorikan sebagai orang yang gagal. Sebenarnya tiada istilah gagal @ berjaya dalam hidup. Kita manusia yang mewujudakan perkataan-perkataan ini. Sebenarnya untuk apa?...Jika dipandang dari sudut yang positif. Ini kan dijadikan SEMANGAT, MOTIVASI untuk kita memperolehi apa yang kita mahukan. Menjadikan mereka-mereka ini sebagai PENAIK SEMANGAT dengan slogan "kalau orang lain boleh buat, aku pun boleh jugak".

Jangan cepat melatah sebenarnya, Alhamdulillah kita boleh memberi motivasi pada diri kita sebenarnya. Dari terus berputus asa, mengalami kemurungan dalam diri, sedih dengan nasib yang menimpa diri. Ayuh!!!...Bangun semula. Cuba tengok pada diri, apa sebenarnya "MAGIC" dalam diri. Sesetengah orang "MAGIC" dalam dirinya adalah dalam perubatan. Kebolehan yang dia sendiri tidak pernah sangka. Bonda aku yang tercinta, tidak pernah masuk kursus memana pun, hanya suri rumah tangga sahaja. Kebolehan itu ANUGERAH buat beliau. Bayangkan dari seorang yang kosong tentang perubatan, sekarang ini alhamdulillah. Cukup membuatkan aku merasa tiada perkataan yang boleh digambarkan bertapa sukanya beliau sekarang. Boleh lihat dari wajahnya.

Cuba lihat pula pada diri kita, Ada yang mempunyai kelayakan yang tinggi tapi mengapa kita seperti orang yang tidak mempunyai apa-apa. Cuba terokai kebolehan pada diri anda. Kita semua sama sahaja yang menentukan KEUNIKKAN dan KELAINAN pada diri adalah KITA SENDIRI.




Monday, November 22, 2010

Silent Mode...

Posted by Chek Nurul at 6:18 PM 0 comments

Pelik kan sesetengah orang boleh mempengaruhi kehidupan orang lain semata2 untuk kepentingan diri sendiri. Kadang2 berbangga dengan secebis pertolongan yang dihulur kan tetapi mengaku dan bercerita lagak watak utama @ tonggak utama dalam sesuatu cerita. Seolah-olah orang lain turut berharap kepada dia, dengan perasaan bangga dan sinis menyindir bagai melepaskan perasaan amarah kerana tidak dipedulikan. Sikap manusia kadang-kadang memerlukan perhatian dari orang lain tetapi bila orang dah mula muak dan mangli, terus menganggap orang disekeliling tidak menghiraukan dan terus beranggapan mereka telah mengambil sikap masing-masing. Aku terpaku dengan kata-kata dato' jalaludin hassan "kembali pada yang satu" dalam drama apatah. Betul dan tepat sekali katanya, cuba tengok dan lihat pada diri kita sendiri, soal diri kita kembali. Kenapa jadi macam nie?. Mengapa aku jadi macam nie?. Kadang-kadang DIA cuma nak kita mengingatinya. Mungkin juga DIA merindui kita. Selama ini kita hanya menyintai, menyayangi, mengingati yang ternampak di mata sahaja. Tapi DIA?..mengapa kita lupa, alpa kepadaNYA.

Coretan ini tidak bertujuan kepada sesiapa pun, aku cuma sebagai pemerhati sahaja. Masalah tetap akan menjadi masalah dan kadang-kadang akan bertambah walaupun kita cuba mengelaknya. Sejak azali lagi kita seiring dengannya. Sesiapa yang tidak boleh bertahan pasti akan tersungkur. Kadang-kadang sampai sakit kepala pikir jalan penyelesaian tapi percaya lah, ALLAH tue ada. Rezeki pasti ada dimana-mana. Cuma ikut sahaja jalan yang dah tertulis.

Aku rasa dah lama dah aku mengambil sikap berdiam diri @ silent mode. Abah aku banyak bagi semangat, kekuatan pada aku tapi rasanya aku dah tak leh bertahan. Aku kena juga berdiri jika selama ini aku duduk sahaja. Untuk tahun depan, pasti akan ada perubahan tapi aku harap aku masih lagi orang yang sama dan mengekalkan prinsip yang sama.

Setiap hari adalah hari yag baru jadi, ciptalah sejarah pada hari-hari baru dan ingat lah hari-hari ini lah akan meninggalkan kita tanpa kita sedari tetapi akan muncul semula pada suatu ketika nanti. Umpama roda, kitaran yang cukup sempurna untuk kita mengingati kembali. Cuma jangan cepat berputus asa. sentiasa beringat dan jatuh bangun itu perkara biasa. Bak kata penulis buku terkenal "Hidup ini perlu diwarnai dan kita mencorakkannya. jangan hanya tertumpu pada satu kaler sahaja. cuba pelbagaikan tak semestinya kita perlu mewarnainya dengan warna yang mahal guna kaler biasa pun tak apa tapi biar tinggal kesan pada diri sebab bila berkesan kita telah mencipta satu corak yang bagus. kemudian belajar lah dari corak dan warna-warna itu untuk masa hadapan."

YiePiii!!!!

Posted by Chek Nurul at 5:50 PM 0 comments


Hai...i'm back from long vacation + hari raya and etc. Actually it is goods for me because i meet a lot of people. In different colour and different from the usually people that i have meet before. like i always said ' lain orang, lain ragamnya'..huhu

This picture i just stolen from other website. Why i put here?...urm..what i can said, the colour have a different meaning in our emotion and will cover our 'cpu' (brain) either to be good or bad. During my holiday, all this kind of "colour" i have and today my mood more to light yellow..huhu..i think no need for me to explain more about this. like i said, different people will said in different way, different mood..so, how about you?..

Saturday, November 13, 2010

RASA...

Posted by Chek Nurul at 8:33 PM 0 comments
Happy?..Sedih?..Geram?..Bosan?..Marah?..dan macam lagi..aku bukan pakar kaunseling mahupun pakar bahagian jiwa manusia..tapi entah la..mungkin pengalam dan alam sekeliling banyak mengajar aku tentang perasaan, hati dan cara untuk memotivasikan diri. Aku hanya manusia biasa juga. Ada perasaan dan kemahuan sendiri. Hanya kesibukkan dapat melenyapkan apa yg aku rasa. Kdg2 aku rasa marah pada diri sendiri kerana terlalu amik mudah pada sesuatu perkara. Aku marah kenapa orang lain senang sahaja nak dapatkan sesuatu. Aku sedih bila peluang ada tapi mesti akan ada perkara yang menghalang aku untuk mendapatkannya. Aku sedih bila fikir jalan untuk aku sampai ke sini cukup mencabar dan berliku2....Tapi selepas beberapa ketika aku mula berfikir..ALLAH tue maha adil. Dia pasti memilih yg terbaik untuk ku.. Dan aku baru menerimanya sekarang. aku bersyukur diatas anugerahnya.. ;)

Banjir Oh banjir..

Posted by Chek Nurul at 8:14 PM 0 comments
Kebetulan lak...selepas aku balik umah...tetiba hujan lebat dan banjir kat town..teruk jugak la..
perlis, kedah kena teruk..kelantan pun turut kena jugak..nasib baik la aku balik umah..kalau tak..tersangkut la aku kat sana..rumate aku pun lari balik umah jugak..kebetulan lak..minggu dpn raya haji..jadi cuti dilanjutkan sampai 21 hrbln..syukur...boleh la aku spent masa dgn famili aku..asanya dah lama aku tak meluangkan masa mcm nie..yer lah..asyik call jer..call dgn tgk dpn mata nie lain..;p

happy ending...;)

Posted by Chek Nurul at 7:53 PM 0 comments
Tadi aku chatting dgn member aku..alhamdullilah..hatinya dah terbuka utk memilih kehidupan yang baru. aku sebagai kawan, bersyukur kerana dia berjaya bangun setelah jatuh. Agak lama dia berada dalam keadaan macam tue. dia tak leh terima kegagalan macam nie. Aku banyak memberi kata2 perangsang dan semangat padanya..sekarang aku boleh menarik nafas lega sbb dia dah bertemu dgn seseorg yg berjaya memcuri hatinya..harapan aku sebagai seorg kawan..hope after this..hanya ada happy ending. Balasan?...oooo...aku tak pernah nak mengharapkan balasan..bagi aku..aku apy jika aku berjaya membuat org tersenyum semula..;p
 

Life So Simple WithOut Rules Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez