Sunday, January 31, 2010

Rahsia Sujud : Perkembangan Otak


Persatuan Islam Kebangsaan Malaysia (MICNA) Jordan mengenal pasti sesiapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otaknya tidak dapat menerima darah secukupnya untuk berfungsi secara sempurna.

Jurucakap MICNA Jordan berkata, ini bererti darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan ketika seseorang itu sujud ketika solat.

Di dalam Majalah Buletin Bulanan MICNA, jurucakap persatuan ini membuat kenyataan bahawa;

"Darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat yang telah diwajibkan oleh Islam".

Ini diakui sendiri oleh seorang doktor neurologi di Amerika Syarikat yang telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban di dalam penyelidikannya itu. Doktor tersebut mendapati dalam kajiannya urat pada saraf manusia memerlukan darah untuk beberapa sukatan tertentu sahaja.

Doktor neurologi tersebut tertarik untuk memeluk Islam semasa membuat kajian saraf yang dilakukan, iaitu terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia tidak dimasuki darah walaupun sepatutnya setiap inci otak manusia memerlukan darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Kini doktor tersebut memeluk Islam dan beliau telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan melalui- Al-Quran". Beliau juga membuat ubat-ubatan berdasarkan kajian melalui Al-Quran dan Hadis Nabawi. Di antara kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black Seed).

Manusia yang tidak bersembahyang apatah lagi yang bukan Islam, walaupun akal mereka berfungsi secara normal tetapi sebenarnya mereka akan hilang pertimbangan apabila membuat keputusan secara normal.

Justeru itu, tidak hairan ada di antara manusia kadang-kadang tidak segan silu untuk melakukan perkara bertentangan dengan fitrah kejadiannya walaupun akal mereka mengetahui perkara yang akan dilakukan adalah salah.

"Ini kerana otak mereka tidak boleh mempertimbangkannya secara normal"


sumber dari : http://www.iluvislam.com

Saat menilai cinta



SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.

Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.

Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.

Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.

Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan

Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.


Petikan dari KOSMO..

Friday, January 29, 2010

Today List...


1..wake up at 6.30 a.m..
2..transfer email using free transfer to my lect..
3..do sumtin related with NS-2..cygwin..
4..bored..dunno what to do...study previous chapter for last class.
5..eat..eat..eat..
6..chatting..open facebook..my blog..
7..my rumet..going back to home town..so..see her again in the end of this month..its mean..im
alone until she came back..
8..prepare to meet my lect. tomorrow..
9..continue to finish my work tonite...
10..eat..eat..eat..at 9.30 p.m..
11..do some revision for my next class..
12..sleep...maybe at 2 a.m or 3 a.m..

Thursday, January 28, 2010

CEMBURU



CEMBURU Oleh : Qurratu A’Yun Majalah Sinar Rohani, Feb 2005

DEFINISI cemburu menurut kamus adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri atau kekasih. Kecemburuan juga boleh wujud dalam persahabatan atau antara adik-beradik seperti kakak dengan adik kandungnya. Cemburu dapat dikesan apabila seseorang itu mempunyai perasaan terhadap orang yang dicemburuinya. Oleh itu seringkali kita mendengar orang berkata ‘cemburu tandanya sayang’ yang seolah-olah menggambarkan bahawa cemburu adalah satu standard untuk menilai kasih sayang sesuatu pasangan. Mungkin ini ada benarnya kerana jika kita tidak sayang pada seseorang mengapa mesti kita merasa cemburu terhadapnya.

Sesungguhnya sifat cemburu adalah naluri manusia yang amat sukar
untuk dibendung. Lantaran ia adalah disebabkan oleh sikap ‘possesive’ seseorang terhadap pasangannya. Di mana dalam dirinya ada satu pengakuan jelas (tetapi tidak secara langsung) bahawa pasangannya itu hanya untuk dirinya sahaja dan tidak boleh sama sekali diambil atau dikongsi dengan orang lain.

Namun begitu sifat terlampau cemburu yang mencapai tahap ‘cemburu
buta’ amat tidak digalakkan kerana ia boleh menggugat hubungan sesebuah rumahtangga begitu juga ketiadaan langsung sifat cemburu pula sebenarnya boleh membawa akibat buruk kerana ia boleh menjadi punca pasangan ‘mudah dikebas orang’. Dengan itu terdapat dua jenis cemburu iaitu cemburu yang positif dan cemburu yang negatif. Bila berbicara tentang cemburu juga, ramai menuding jari mengaitkannya dengan kaum hawa di mana mereka beranggapan bahawa kaum wanita ini sangat kuat cemburunya. Dalam soal ini, sebenarnya sama ada lelaki mahupun wanita masing-masing mempunyai sifat cemburu. Cuma yang membezakannya ialah tahap cemburu tersebut dan sejauh manakah perasaan cemburu itu berjaya dikawal. Dalam hubungan suami isteri, sifat cemburu wajib dikawal. Jika tidak klimaksnya nanti boleh membawa kepada putusnya sesuatu ikatan perkahwinan itu (bercerai).

Dalam hal ini rasa cemburu acapkali membuatkan seseorang
berubah menjadi orang yang selalu curiga dan sentiasa berprasangka buruk. Hakikatnya dia sedar bahawa sikap cemburunya itu kurang menyenangkan pasangannya tetapi dia tidak mampu mengawalnya. Dia merasakan bahawa apa yang dilakukan semuanya betul dan sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan oleh pasangannya hatta perkara yang kecil sekalipun sehingga mencetuskan pertengkaran demi pertengkaran yang menggugat kemesraan yang terjalin sebelumnya. Oleh itu untuk menyelamatkan keadaan, seseorang itu apabila dapat melihat tanda-tanda awal cemburu pada pasangannya, hendaklah bertindak segera agar tidak merebak.

Ikutilah tips berikut tentang bagaimana
untuk mengawal keadaan sekiranya mendapat pasangan yang kuat cemburu.

1. Jika pasangan kita mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawabawa dengan sifatnya itu. Mungkin kita tidak perlu menjawab setiap soalan yang diajukan. Sebaliknya lebih baik berdiam diri sahaja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.

2. Anggaplah bahawa dia sebenarnya tidak berniat untuk melukai hati kita. Mungkin ini tidak disedarinya dan jangan ambil hati.

3. Cuba sedaya upaya untuk membina keyakinan diri padanya. Pujilah pasangan atau mintalah nasihatnya bila perlu dan sentiasa luahkan perasaan cinta yang membuktikan bahawa kita menyayanginya. Malah sebaiknya berikanlah dia sokongan yang berterusan agar dia merasa sentiasa disayangi dan dihargai.

4. Jangan membabitkan diri dalam situasi yang boleh membuahkan perasaan
cemburu bagi pasangan seperti suka berfoya-foya, berbual-bual mesra atau bergurau senda dengan orang lain.

5. Berbincanglah dengan pasangan tentang perasaannya. Jika kita telah
berusaha sedaya upaya tetapi pasangan tetap tidak boleh mengawal rasa cemburunya, kaunseling mungkin jalan terakhir untuk menyelamatkan keadaan.

‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’. Begitulah antara bait-bait lagu yang menceritakan asam garam kehidupan dalam rumahtangga. Cinta dan cemburu adalah seperti isi dengan kuku bagi mana-mana pasangan suami isteri. Yang penting adalah kesederhanaan. Maksudnya seseorang itu harus mempunyai rasa cemburu terhadap pasangan tetapi mestilah berpada. Jangan sampai pasangan merasa terkongkong dan dikongkong. Sebaliknya jadikanlah rasa cemburu itu sebagai alat untuk dapat memperbaiki sikap atau mengkoreksi diri sendiri terhadap sikap yang selama ini diamalkan. Contohnya, bagi seorang isteri mahupun suami, adakah penampilan atau layanan yang selama ini diberikan memuaskan atau tidak. Adakah berlaku sesuatu kekurangan dalam diri yang sebenarnya mampu kita mengadakannya tetapi tidak kita adakan.

Dengan
sikap ini, kita akan sentiasa memperbaiki kualiti diri dan sentiasa memberikan layanan yang terbaik untuk pasangan supaya ia tidak terpikat kepada yang lain. Akhirnya, tidak perlu lagi terjadi perbalahan atau pertengkaran yang hebat antara suami isteri gara-gara sifat cemburu kerana tentu sekali tidak ada pasangan yang rela diperbodohkan atau diambil kesempatan akibat ketiadaan sifat cemburu dalam hatinya yang membuatkan dia tidak peka dengan kehendak sebenar pasangannya. Dengan itu ‘cinta dan cemburu hendaklah diambil ‘sesedap rasa’ sebagai perencah kebahagiaan rumahtangga. Cinta biarlah ikhlas dan cemburu biarlah bertempat. Kata orang, ‘tanpa cemburu rasa cinta terasa hampa’. Ingatlah, sesungguhnya ‘ALLAH SWT Maha Cemburu’. Maksudnya? Ya, bukanlah Allah SWT sangat mencintai kita selaku hamba-hamba-Nya. Cuma kita yang tidak menyedarinya lantaran HATI kita yang telah ‘TERTAWAN DENGAN ‘CINTA YANG LAIN’!

gosip tengah malam...


tiba2 plak aku terasa nak bersembang dgn seseorg...lepas buat kerja..otak pun masih beroperasi lagi nie...tapi mata pulak buat hal..tak mau tidor lagi...aku capai laptop...terus online..kebetulan kawan aku pun xtidor lg...bergosip sakan la kami..hahaha...hal org perempuan...boys not allow...hikhik...sambil2 tue aku layan blog nie..ok lah...mau layan member jap...nite..

Tuesday, January 26, 2010

Hai everybody...



Salam...finally i have my own spirit after see my family...ok..today..urm..let we see...what can i do for today...where is my shedule?...hah ah...over there...here we go..at 3.00 p.m..i need to summarize 2 article..then send it to prof. before this wednesday...after that..i need to make some preparation for wednesday morning..going some place to make an interview for my group project asiment...urm.. Today so hot...yayaya..i know malaysian always hot..huhu..but its make me dizzy...huh..i need some rest before continue my work..i need to re-fresh all over again...& get enough fit for today..:p...

Monday, January 25, 2010

Learn Something From This...


Hari ni aku bgn awal...solat dan terus buka laptop kesayangan aku nie...hanya dia dan aku menjadi perantaraan aku dan blog nie..tak tahu la kenapa...tiba2 aku suka kat agfan,si penyanyi indonesia tu..entah..pagi nie lepas dgr lagu dia dalam youtube(kat sini pg2 mmg laju intenetnya)..Pencari Jalanmu..best sgt...timbul keinsafan dalam diri..
And i know no body perfect..rite?..but every single days we try to improve our self to achieve what we want and getting better from now..the way we manage our self sometime makes us more matured about life and many more..time will slowly goes without waiting us and we never knows what our future if we does not have any planning and just keep the same road in our journey of life.
Me..myself...i have my own gold that i want and need to achieve...i wanna be somebody...i wanna get better life of living, satisfaction, and many more..i know i can get it if not..i will never go to this far..Not every people have chances to get into this level..My Abah always get confident and know what i can do, where and how far i can go...Thanks to him..if not..i do not know what happen to me..maybe I'm will be the same person like 15 years ago..just enjoy myself like I'm living in the heaven...hahaha..and don't realize that...the way i choose was wrong..My mother...she very superwomen mother...she never know the word fail, never give up..she always support me when I'm getting down, Thanks to her coz always there for me, his crazy and unexpected daugther like me..:D..
My sibling..we were closed each other...we are support each other and very open minded for any cases..now we have our own life..go for it..
My Bf..hehe..(ala..shy2 cat la)..Not many can i say about him...He just like me...alhamdulillah...finally i found someone who is created for me..Thanks to him..
Lastly My Friend...they support me and make my days...thanks..

Moral of the story....What ever you do and want..its will involved every person in your life..don't say that who will noticed about me if im do this or what..even though they never say any word but they know what you are doing and want you try it until you get what you want..that we call it independent..they want we know how to live in this world and how to solve our problem.. can u imagine that what happen if nobody around us to give any word, tell us and help us..what happen to us?..so..love every single person don't care if that person you like it or not..at least she/he have giving something to your life..remember that..no body perfect..learn something from our past experience...don't blame anyone if we are the same person becoz we not get something from it...ok..that enough for lovely morning..see you then..wassalam..

Afgan - PadaMu Kubersujud


Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu Ya Allah
Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa
Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu...
Salah... kau limpahkan kurunia
Dalam sunyi aku bersujud

Kembali KepadaNya....









Pencari Jalan-Mu
Album :
Munsyid : Afgan
http://liriknasyid.com


T'lah banyak yang ku lewati
Jalan hitam di dunia
Tak terhitung selama nodai
Masihkah ada kesempatan
Bagiku mendekatkan hati dan cinta kasih-Mu

Ku ingin bersihkan diriku
Dari sgala dosa yang tlah ku perbuat hingga kini
Ku ingin bersihkan jiwaku
Terangilah dengan sgala petunjuk jalan-Mu

Tiada yang ada selain-Mu
Yang slalu menjagaku meski kadang tinggalkan-Mu
Aku hanyalah manusia yang mencari jalan-Mu
Yang pasti kembali pada-Mu

Sunday, January 24, 2010

Bengangnya!!!!!!



Arghhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....................... Ya allah...bengangnya...sakitnya hati aku......sabaq2....setiap ujian mesti ada sebabnya....mgkin nk uji tahap kesabaran aku kot..urm...aku dah la cepat panas...so...aku balik jer..terus layan blog...puas hati aku...

Saturday, January 23, 2010

Ampunkan Aku..


Urm..hari nie..aku asa xlaratnya..dgn pagi tadi tidor kul 4.30 pg..then..aku tidor kejap jer..sbb xleh nak tido..sibuk edit blog sedar2 dah kul 12tghari..lidah aku plak sakit sebab mkn keropok yg cicah dgn sos tue la..pastu..kuku kaki aku plak terkoyak..aku xtau kena apa...sedar2 bgn pagi dah jadik mcm tue..aku asa bdn aku lemah sgt..tiba2 mai keinsafan dalam diri..itulah..aku "menyeksa" diri aku sendiri dgn bekerja tanpa rehat..ini lah balasan yg aku dapat..
Lepas solat magrib tadi..aku terasa diri lemah sgt bila mengadap DIA..dia xpernah melupakan umatnya..tapi kita yg seringkali lupa padaNYA..aku sendiri pun xla sempurna sgt..no body perfect rite?..
Tapi sekurang-kurangnya...aku masih lagi berpegang dia ada untuk aku..wlpun pelbagai ujian yg dibagi...dia nak aku kembali ingat padaNya...maka lepas jer solat tadi..aku dgn rasa rendah diri memohon..
Ya Allah Ya TuhanKu..hanya padamu aku memohon perlindungan di dunia dan di akhirat..dari godaan Syaitan, Iblis dan Manusia yang mempunyai niat iri hati dan sebagainya..Ya Allah..Engkau ampunkanlah dosa-dosa yg pernah aku lakukan,, dosa-dosa kedua org tuaku..dosa-dosa org2 yg berada disekelilingku...sesungguhnya kami adalah insan lemah, kerdil disisimu dan tidak sempurna...kau berikanlah kami petunjuk dalam menjalani kehidupan didunia ini..Kau tetapkanlah pendirian dan iman dihati kami..
Ya Allah..Kau permudahkan lah setiap urusan kami, kau murahkanlah rezeki kami, kau berikanlah kami kekuatan untuk menjalani dan menempuhi setiap ujian yang kau berikan..amin2 ya robbal'alamin..

Tatoo....


Cantik x?...tgk sesekali mcm apa?..mcm2 andai org ckp..mcm naga lah, mcm kalimah ALLAH la..mcm tatoo org sbh srwk la..sbnrnya..semua salah..tatoo nie dapat masa bufday boy men go-kart..kesan lecur dari enjin keta 2..bygkan dari 16 jan 2010, sabtu ari tue sampai la hari nie xlega2 lagi..urm..makes me worry about this..nsb bek la dia ptg mkn ( penah sekali tue..dgn slambernya dia ckp dia mkn telur..ya allah..aku punya la kecut perut..isau sgt..tkt je..bernanah ker aper ker)..aku slalu pesan sapu ubt..harap2 cpt la sembuh..nty dah tertanggal kesan lecur tue lagi la sakit..dah la masa 1st aku tgk tue dah mengelembung..ada air bisa..kalau aku..maunya aku nangis time tue jgk..(mana xnya...tiap2 hari aku pesan kat dia, klau x..jgnkan telur..ayam kfc pn dia nk mkn)..sakit weh..aku tgk pn nek seram gak)..hope dia bertahan la nafsu mkn tue..(tiap hari menu yg sama..nasi goreng cina)..
Hari tue aku belikan kek bufday kat dia..(lupa lak kek diperbuat dari campuran telur & tepung & bhn2 yg len..dia mkn la plak..adoi..lupa nk ckp time tue.)..hadiah aku dah bagi dulu..minggu sebelumnya..aku igat dah xjumpa dia dah..dia xminta apa2 pun sbb dia fhm keadaan aku yg xbergaji nie..mengabehkan doit ag ada la..huhu..xper2 untuk masa depan jugak..tp entah aku asa mcm xbest lak kalau bufday xada adiah..jd dgn doit yg agak2 ciput..aku berjaya dptkan adiah tue..wlpn xdak la semahal mana..bg aku..bukan adiah yg jadi taruhan tapi hati yg ikhlas dan kesungguhan serta "kesanggupan'' susah sng dgn psgan kita adalah lbh ptg..nie kebendaan nak..bla kita ssh terus cr len..ada ka lagu tue...iskh..aku pun heran org yg mcm tue..awat..bla kita wat kt org lagu tue..nty kita xkan xterkena kot..kena sikit2 xpa..nie sampai melarat ker..kena plak org tue menyumpah kita..xka naya jd mcm tue..ok2..berbalik pada cerita aku...nsb bek la dia ok ja...hehe...sebenarnya..aku nek segan gak...yer la..igat nak adiahkan ferari sebijik(beli kat pasar mlm jer..hehe)..cari punya cari...xjumpa gak..last2 aku ikot kawan p satu tmpt...mata aku asik dok tgk benda alah tue ja..apa lg..terus la aku amik..xada nk pikir apa dah..
ok lah..aku pun dah xlarat nak bebel lg dah..wlpn x berckp..tp aku menggunakan otak untuk berfikir, mata utk melihat screen, tgn utk menaip...penat weh..aku ersengkang mata dari tadi ag..so..nk tidoq sat..subuh jap nk bgn...

Kepelbagaian MaknaNya...
















p/s: jgn rasa kita kehilangan segala-galanya disebabkan kisah lalu...cinta umpama diari...bila sampai masanya..kita perlu dapatkan diari yg baru...kita tinggalkan kisah yg lalu dlm diari dan mulakan kisah baru dalam diari yg baru..yg lalu akan tinggal menjadi kenangan dan pengalaman untuk kita jadi lebih baik dari sebelumnya..jadi jgn rasa sedih tetapi lepaskanlah dgn tenang sbb setiap kehilangan akan ada penggantinya dan setiap yang dtg belum tentu milik kita sehingga kita "dipinjamkan" olehNYA sebagai suri dihati kita untuk kita mengenal apa itu ksh syg dan cinta yg sebenar....




KEPUTUSAN....dalam erti kata lain..kata-kata penamat bagi segala-galanya...bagi sesetgh org..bkn sng nk bt keputusan..xkira lah dalam apa jua keadaannya..kerja, hidup, kapel dan sebagainya..kdg2 kita tertanya..betul ker apa yg aku bt nie..satu keputusan akan memberi seribu makna dan boleh menukarkan segalanya sehingga kita sendiri tidak menyedari bahawa keputusan yg kita bt tue akan mengubah segala2nya...dalam membuat keputusan..sepatutnya kita kena lebih yakin dan memandang jauh ke hadapan serta mengetahui kondisisi apa yg memerlukan kita membuat keputusan seperti itu..jgn membuat keputusan dalam keadaan yg terburu, ini akan menyebabkan kita terumbang ambing disebabkan keputusan yg kita bt..setiap keputusan memerlukan masa dan pemikiran yg waras dalam menentukan keputusan itu dibuat. Jadi jgn mengambil mudah setiap keputusan yg bakal anda buat.

Bryan Adams – “The Best Of Me”


Sometimes words are hard to find

I’m looking for that perfect line
To let you know you’re always on my mind
Ya this is love – n’ I’ve learned enough to know
I’m never lettin’ go
No, no, no – won’t let go

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

I may not always know what’s right
But I know I want you here tonight
Gonna make this moment last for all your life
oh ya this is love – n’ it really means so much
I can tell from every touch
No, no, no – can’t get enough

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

[Solo]

Ya this is love
And I’ve learned enough to know
I’m never letting go
No, no, no – won’t let go

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always have the best of me – yeah!

When you want it – when you need it
You’ll always get the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

You’ve got the best of me

Selamat Pagi...


Skrg dah pun pukul 2.42 pagi....mata pun dah berat, bdn pun dah rasa letih..Bf aku pun dah lama tido..dia of coz la sbb letihkan..kerja..aku dok memerap jer dalam bilik..urm..sebenarnya..aku rindukan potpet mak aku..ya allah..rasa mcm satu kepuasan bila dia dok cerita semua hal kat aku..dia byk mengajar, bg nasihat kat aku..& yg plg penting dia byk bg moral sapot kt aku..yer lah..dia tahu anak dia nie mcmana...setengah gila jugk nie..terima kasih mak..cek bangga jadik anak mak..muah..
Masakkan dia..perg...kalau buat mee bandung...febret aku masa dolu..xpun bt sup ayam..mmg meletop...tomyam dia mcm2 ada...kdg2 dia bt simple pun..mskn tue jd sedap..ala dia bt apa jer..ikan keli bakar cicah ayaq asam..mkn dengan kuah sayur skit..xpun bt gulai ikan temenung...minuman kegemaran aku...ayaq masak suam...adoi..terliuq aih pg2 buta nie..tiba2 lak ayaq mata aku nak turun...mgkin sbb rindukan mak aku kot..telefon?..urm..bg aku..wlaupun ada kemudahan canggih mangih pun..xsama dgn kita tgk dan jumpa sendiri..apa2 pun dalam hidup kena tgk dan lihat dgn nyata..bkn dari pandangan yg lain..
Abah aku plak...oh my daddy...:D..dia selalu jgk masak kat umah..al-maklum la bekas chef...jd dia xmau la bakat yg dia ada di lupakan mcm tue ja..dia pun aktif jgk utk kenduri kawin nie..abah aku nie dia kalau raya @ umah kami ada kenduri kendara nie..dia lah chef nya...kami anak2 dara dia seramai 3 org nie akan jd assistan dia..tlg kupas bwg, ptg sayur..kira dia mau semua brg ada dan siap..uish..mulut dia kalah mak aku kalau dia bg tarbiah..haha..tau jer la kan..mulut lelaki..kalau dia xkata xpa..kalau dia kata..makan dalam weh..aku kalau mak aku tarbiah..aku ok g..leh senyum kambing ag..tapi kalau abah aku..dia bru intro..aku dah meleleh dah air mata...entah dari dulu ag smpai la skrg..adoi ai..sensitif btl..
Walau apa pun...aku bangga sebab mak abah aku open...anggap kami, anak2 dia yg nakal nie sbg kawan..jadi kami rasa xada la dikongkong dan xrasa takut nak cerita apa2 pun..jrg sgt la depa nak melenting..tapi kebanyakkannya akan suh kami berfikir sendiri..so..secara xlangsung..kami leh berfikir dan buat keputusan sendiri tanpa bergantung pada org len..sepanjang aku hidup nie..part yg paling aku suka..mak, abah aku tetap romantikk sampai la sekarang..kalau jln..berpegang tgn wlpn dpn anak2..melawak dpn anak2..smbut bufday, slg bersuapan..setgh2 parent malu untuk wat mcm tue..selalu gak kuar berdating 2 org...walhal depa dah separuh abad dah tue..
Btl la org ckp...kasih sayang yg terbina xakan putus wlpn pelbagai ujian yg dibagi sehingga nyawa dipisahkan dari jasad seseorg..perjalanan hidup mak dan abah aku contoh yg terbaik utk aku menjalani kehidupan di masa hadapan..

Friday, January 22, 2010

Kisah blog & Aku...


Hari nie..aku bgn awal..kejutkan dia..then aku sambung mem"blogging"..ghairah betul aku dgn blog nie..satu kerja pun xjadik..ya allah..apa nak jadik nie..im keep cheating my self about this..keep promise and saying "after dis i will do my work"..but its doesn't work...huh...urm..tapi lepas nie aku dah nak set dlm mind aku..blog cuma time free jer..kerja menimbun2...ya allah...

How To Motivate Yourself – Self Motivation


Staying motivated is a struggle — our drive is constantly assaulted by negative thoughts and anxiety about the future. Everyone faces doubt and depression. What separates the highly successful is the ability to keep moving forward.

There is no simple solution for a lack of motivation. Even after beating it, the problem reappears at the first sign of failure. The key is understanding your thoughts and how they drive your emotions. By learning how to nurture motivating thoughts, neutralize negative ones, and focus on the task at hand, you can pull yourself out of a slump before it gains momentum.

Reasons We Lose Motivation

There are 3 primary reasons we lose motivation.

  1. Lack of confidence – If you don’t believe you can succeed, what’s the point in trying?
  2. Lack of focus – If you don’t know what you want, do you really want anything?
  3. Lack of direction – If you don’t know what to do, how can you be motivated to do it?

How to Boost Confidence

The first motivation killer is a lack of confidence. When this happens to me, it’s usually because I’m focusing entirely on what I want and neglecting what I already have. When you only think about what you want, your mind creates explanations for why you aren’t getting it. This creates negative thoughts. Past failures, bad breaks, and personal weaknesses dominate your mind. You become jealous of your competitors and start making excuses for why you can’t succeed. In this state, you tend to make a bad impression, assume the worst about others, and lose self confidence.

The way to get out of this thought pattern is to focus on gratitude. Set aside time to focus on everything positive in your life. Make a mental list of your strengths, past successes, and current advantages. We tend to take our strengths for granted and dwell on our failures. By making an effort to feel grateful, you’ll realize how competent and successful you already are. This will rejuvenate your confidence and get you motivated to build on your current success.

It might sound strange that repeating things you already know can improve your mindset, but it’s amazingly effective. The mind distorts reality to confirm what it wants to believe. The more negatively you think, the more examples your mind will discover to confirm that belief. When you truly believe that you deserve success, your mind will generate ways to achieve it. The best way to bring success to yourself is to genuinely desire to create value for the rest of the world.

Developing Tangible Focus

The second motivation killer is a lack of focus. How often do you focus on what you don’t want, rather than on a concrete goal? We normally think in terms of fear. I’m afraid of being poor. I’m afraid no one will respect me. I’m afraid of being alone. The problem with this type of thinking is that fear alone isn’t actionable. Instead of doing something about our fear, it feeds on itself and drains our motivation.

If you’re caught up in fear based thinking, the first step is focusing that energy on a well defined goal. By defining a goal, you automatically define a set of actions. If you have a fear of poverty, create a plan to increase your income. It could be going back to school, obtaining a higher paying job, or developing a profitable website. The key is moving from an intangible desire to concrete, measurable steps.

By focusing your mind on a positive goal instead of an ambiguous fear, you put your brain to work. It instantly begins devising a plan for success. Instead of worrying about the future you start to do something about it. This is the first step in motivating yourself to take action. When know what you want, you become motivated to take action.

Developing Direction

The final piece in the motivational puzzle is direction. If focus means having an ultimate goal, direction is having a day-to-day strategy to achieve it. A lack of direction kills motivation because without an obvious next action we succumb to procrastination. An example of this is a person who wants to have a popular blog, but who spends more time reading posts about blogging than actually writing articles.

The key to finding direction is identifying the activities that lead to success. For every goal, there are activities that pay off and those that don’t. Make a list of all your activities and arrange them based on results. Then make a make an action plan that focuses on the activities that lead to big returns. To continue the example from above, a blogger’s list would look something like this:

  1. Write content
  2. Research relevant topics
  3. Network with other bloggers
  4. Optimize design and ad placements
  5. Answer comments and email
  6. Read other blogs

Keeping track of your most important tasks will direct your energy towards success. Without a constant reminder, it’s easy to waste entire days on filler activities like reading RSS feeds, email, and random web surfing.

When my motivation starts to wane, I regain direction by creating a plan that contains two positive actions. The first one should be a small task you’ve been meaning to do, while the second should be a long-term goal. I immediately do the smaller task. This creates positive momentum. After that I take the first step towards achieving the long-term goal. Doing this periodically is great for getting out of a slump, creating positive reinforcement, and getting long-term plans moving.

It’s inevitable that you’ll encounter periods of low energy, bad luck, and even the occasional failure. If you don’t discipline your mind, these minor speed bumps can turn into mental monsters. By being on guard against the top 3 motivation killers you can preserve your motivation and propel yourself to success.

Love and the Power of Being Present


"If you were to define love, the only word big enough to engulf it all would be "life". Love is life in all it’s aspects. And it you miss love, you miss life. Please don’t." Leo Buscalia

The word "presence" is not a word that’s commonly used in discussions on love. However, there aren’t many other skills as important when it comes to successful intimate relationships. The depth of a relationship will be directly related to our ability and willingness to let ourselves be fully present with one another.

Being present means being able to focus our attention fully on another, even if it’s just for a brief period of time. By doing so, the other person feels seen and cared about. By neglecting to do so, the other person feels neglected and unimportant. It is our ability to be "present" that makes "quality time" occur in relationship interactions.

Throughout the whole life cycle, humans need others to be present with them. Without parents being "present" with their newborns, babies would not learn to attach to other humans. Without parents being present with their preschoolers, behavior problems will arise. Without teachers being present with their students, children will not blossom into learning. And without lovers being present during lovemaking , sex will be dull and lacking in energy.

In reality, being more present will enhance all forms of relationships. But the closer the relationship the more need for the willingness to be present. If this skill is poorly developed or we are simply not conscious of it’s importance, relationships will not be deep.

One simple way to improve any relationship is to consciously let yourself be fully present with the other person for a few moments and watch them respond in a positive way. You do this by focussing all your attention on them and emptying your mind for the moment, of all other things. Be curious about all you can notice about the other, either through observing or questions. Show interest. Love!

A powerful but simple exercise that couples can do to be more fully present with one another, is to look into each others eyes and breath together for just a few minutes. As simple as this sounds, you might be amazed at the unusually deep contact that can be made by doing this.

During the "falling in love" stage of an intimate relationship, or when our children are newborns, most people find it easy to be fully present and attentive. But after the relationship grows older the skill of presence often seems to disappear. But the good news is that simply deciding to be more present with another and doing it, will usually enhance intimacy. Many problems in the relationships can disappear with an increase of presence.

How often are you fully present with your partner, children, and friends? Are you missing out?

Thursday, January 21, 2010

KISAH SEORANG PANGLIMA



Tahun 1441- Sebelum memulakanperjalanan menuju ke medan perang, seorang panglima menemui rakan yg cukup dipercayainya.

PANGLIMA: Simpan anak kunci ini! Jika aku tak kembali, kau bukakanlah cawat besi isteri ku. Aku izinkan dia berkahwin dengan sesiapa yg disukainya.

RAKAN : Baiklah sahabat ku.

Menjelang petang, ketika panglima bersama tenteranya berehat di sebuah lembah, kelihatan di kejauhan seorang lelaki menunggang kuda cukup pantas menuju ke arah kumpulan tentera itu. Setelah hampir, barulah panglima mengenalinya – dia ialah rakan yg cukup dipercayainya itu.

RAKAN : Maaf… panglima bagi kunci yg salah!! (Hhmmh hampeh, dah cuba buka dulu rupanya! hehe)

Pepatah Melayu















1] TERLAJAK PERAHU BOLEH DI UNDUR, TERLAJAK KERETA PUN BOLEH UNDUR, TERLAJAK KAPAL TERBANG TAKDE GEAR REVERSE……SORRY.


2] BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA KAWIN LAGI!!!

3] SEBAB MULUT SANTAN BINASA, SEBAB MULUT JUGA ….. NASI PUN HABIS!!!

4] KALAU TIADA ANGIN MASAKAN POKOK BERGOYANG, KECUALI KALAU ADA BERUK ATAS POKOK TU.

5] BIAR MATI BINI/LAKI, JANGAN MATI ANAK ( BOLEH KAWIN LAGI APE! )

6] BERAKIT-RAKIT KE HULU, BERENANG-RENANG KETEPIAN…. KAN TAK PASAL2 TUUU…….

7] KALAU PADI KATAKAN PADI, TIDAK AKU TERNANTI-NANTI, KALAU SUDI KATAKAN SUDI, KALAU TAK SUDI …… BOLEH BLAH……………

8] HARAPKAN PAGAR, PAGAR PUN TAK BOLEH HARAP! SAH2 LAH BENDA TU BESI BUKAN MANUSIA!!!

9] TEMPAT JATUH LAGIKAN DIKENANG, INIKAN PULA TEMPAT KENA ‘SAMAN’.

10] HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG, HUJAN BATU DI NEGERI SENDIRI, KALAU MACAM TU LEBIH BAIK TAK PAYAH HUJAN DAAA…….

11] KALAU TIADA ROTAN, PELEMPANG AJELAH….

12] CARIK-CARIK BULU AYAM, LAMA-LAMA JADI BULU TANGKIS BADMINTON, PASTI AYAM KEBOGELAN.

13] AIR DI CINCANG TAKKAN PUTUS, TAPI KALAU DAGING DI CINCANG TANDANYA ADA KENDURI LA
TUUU…..

14] KERBAU BERPEGANG PADA TALI, MANUSIA BERPEGANG GUNAKAN TANGAN ……

15] PINGGAN TAK RETAK NASI TAK DINGIN, KALAU ORANG TAK HENDAK TANDANYA KITA TAK LAWA……

16] TAKKAN LARI GUNUNG DI KEJAR, TAPI KALAU TAK KEJAR PUN GUNUNG TU TAKKAN LARI JUGAK!!!

17] PATAH TUMBUH, HILANG REPORT POLIS .

18] BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI AHLI SUKAN YG MASUK ACARA ANGKAT BERAT!

19] SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT, AKHIRNYA TAK MASUK JUGAK SUKAN OLIMPIK.

20] KALAU ADE JARUM YG PATAH JANGAN DI SIMPAN DI DALAM PETI, BUANG AJE BELILAH JARUM YG BARU.

21] KAJANG PAK MALAU KAJANG BERLIPAT, KAJANG HAMBA TAK PAYAH LIPAT-LIPAT, MAKAN AJE SATAY
KAJANG!!!

22] KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL, BELI AJELAH KAIL YG PANJANG SIKIT

23] KALAU TAKUT DI LAMBUNG OMBAK, JANGAN BERUMAH DI TEPI PANTAI, BUAT RUMAH JAUH-JAUH SIKIT DARI
PANTAI….

Pembohong


Samad adalah seorang profesor terulung, dia berhasil mencipta robot yang boleh mengesan pembohongan, dia membuat robot itu sehinggakan ketika mendengar pembohongan, robot tersebut akan terus menampar si pembohong itu...Samad dengan bangganya membawa robot itu ke ruang tamu dan menunggu anak lelakinya pulang. Tapi anaknya tidak kunjung pulang. Sehingga pagi barulah anaknya pulang.

"Kamu dari mana?" tanya Samad.
"Ada pelajaran tambahan ayah", jawab anaknya.
*PLANG* Robot tersebut menampar anaknya.

"Nak, ini adalah robot ciptaan ayah, dia akan menampar sesiapa yang berbohong! Sekarang katakan dengan jujur, kenapa kamu pulang lewat??!
"Maaf ayah... saya baru habis memonton movie di rumah kawan...".
"Cerita apa?
"Cerita Papadom ayah".
*PLANG*
"Katakan dengan jujur cerita apa?!"
"Maaf ayah... saya tengok cerita lucah".

Mendengarkan itu marahlah Samad.
"Kamu nie... kecil-kecil dah nakal... kamu nak jadi apa bila besar nanti?! Malukan ayah saja perbuatan kamu nie. Masa ayah kecil dulu , ayah tak pernah pun buat macam nie.

*PLANG* Samad ditampar oleh robotnya.
Suasana hening untuk beberapa ketika...

Isteri Samad kemudian masuk ke ruang tamu dan langsung berkata... "Huh, sama saja kelakuannya, ke mana akan tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Bagaimana pun sememangnya dia anak awak..."

*PLANG*
Robot menampar isteri Samad sebelum isterinya sempat menyelesaikan kata-katanya...
dan semua terdiam...

Mertua Vs Menantu


Alkisah ada seorang ibu dengan 3 menantu dari ketiga-tiga puterinya yang cantik-cantik, sang ibu mertua ingin tahu apakah ketiga-tiga menantunya itu sayang kepada mertuanya atau cuma putrinya saja.


Dia lalu memutuskan untuk menguji mereka secara bergantian. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu bermotor ke tengah laut. Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu dan terlempar ke dalam air laut. Sang menantu tanpa berfikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya.


Besoknya ketika keluar rumah, sang menantu pertama melihat mobil Nissan Livina terparkir di depan rumah, dan sehelai kertas bertulis “Dari ibu mertuamu”.


Giliran menantu kedua pula yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi sang mertua pura-pura terjatuh dan terlempar keluar perahu. Menantu kedua ini melupakan pakaian dan dompetnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.


Besoknya di depan rumah menantu kedua melihat terparkir Toyota Alphard, disertai sehelai kertas tercatat tulisan, “Dari ibu mertuamu”


Ketika giliran menantu ketiga diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.


Seraya dia berkata, “Rasakan kau!”, sambil berputar membawa perahunya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta kertas bertuliskan, “Dari ayah mertuamu”.

Menantu Yang Luarbiasa


Mamat ni amat lah tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah. Minah nie boleh lah tahan cun nya. Mamat ni pun tak kalah lah kacaknya. Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis yang memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah dikepala. Selepas ditetapkan hari kahwinnya, maka lancar je jawab nikahnya si Mamat tadi. Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidurnya pasal dok berkemas rumah lepas kenduri siangnya. Pasangan Mamat dan Minah pun lewat jugak lah masuk tidurnya.


Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, pagi besoknya Pak Haji Dollah pun mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat bangun, Si Mamat tak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Minah.


Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, "Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?" lantas Si Mamat Jawab "eh.. ia ke? tiga rakaat? rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi..."


Masya Allah.. mengucap panjang Pak Haji Dollah. Si Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya. Sahla si Mamat ni tak pernah sembahyang subuh! Kantoi..kantoi...

Wednesday, January 20, 2010

Aku Wanita









huuuu…

Aku wanita punya hati nurani
Yang tak dapat dibohongi
Pabila cinta tlah membutakan mata
Dan membuat tuli telinga

Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini

Cintaku ini anugerah terindah
Dari yang maha kuasa
Cintaku padamu tak pernah berubah
Meskipun kita berbeza

Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

(Korus)
Aku wanita aku kaum hawa
Yang memang rapuh hatinya
Aku wanita aku punya cinta
Selayaknya manusia

(Korus II)
Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

(Ulang Korus I)
(Ulang Korus II)

aaa… Ku wanita
aaa… Ku wanita….
Yang hanya perlu kau fahami

(Ulang Korus) (2x)

Oh apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

Wanita… woohoo..
Ku Wanita… ooo…
Wanita…

Nama-Nama Jepun Pilihan




1.Yg pemarah- KEJI CACIMAKI

2. Yg tak suka brg mahal- SATO SUKAMURA

3. Yg bisu- KITA TADASUARA

4. Yg suka makan tose- NANACHI HITOSE

5. Yg suka lagu blues- APO NADIKATO

6.Yg suka belajar- ASIKO ULANGKAJI

7. Yg kerap bikin ribut- WAKASI HURUHARA

8. Yg masih bujang- MATIMATI TAMOKASI

9 .Yg asyik berbini - ASIKO GILOBETINOKO

Beza Cinta, Sayang, Minat dan Suka..
















Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)



Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)


Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

DADDY & ANAK



Suatu pagi seorang anak yang baru masuk sekolah primary bertanya kepada daddynya, 'Daddy.daddy .... sex tu apa, daddy ....?' Terkulat-kulat si ayah. Terfikir dia tentang arus kemodenan zaman sekarang yang membuatkan manusia berfikiran terbuka, termasuklah anak-anak yang masih kecil. Sesuai dengan konsep pendidikan seks yang sedang hangat dibincangkan, mulalah si ayah mencari-cari jawapan yang sesuai dengan harapan anaknya takkan tertinggal dalam arus pendidikan moden.

Maka si ayah pun memberikan jawapan secara mengkiaskan kumbang dan bunga, telur yang yang menetaskan berudu dan seterusnya menjadi katak, hujan serta benih yang mencetuskan tunas, diikuti dengan pembentukan bayi dalam kandungan.

Sebelum mengakhiri jawapannya itu, si ayah menyelitkan pula kisah percintaan antara dia dan mamanya sejak dari zaman sekolah menengah lagi hinggalah kepada kelahiran seorang bayi comel iaitu si anak yang bertanya itu. Tiba-tiba si anak menangis teresak-esak. Si ayah kehairanan.

'Eh kenapa ni?'

Si ayah bertanya kehairanan. Si anak masih juga menangis.

'Jawapan daddy tu panjang sangat, tapi tempat nak tulis jawapan ni pendek. Daddy ajalah yang tulis, waaaaa!!!!'

Kata si anak lantas menyerahkan buku latihan Bahasa Inggerisnya yang pada muka depan tertulis.... ..

SCROLL DOWN ....

























Kerja Oh Kerja!!!


Ya allah...minggu nie saja dah bertimbun kerja aku...xper..aku nak re-shedule balik sume kerja2 aku...so..terpaksa la aku tinggalkan kejap kerja2 mem"blogging" aku nie...entah...new passion in here makes me feel fresh...huhu..
Tentang kerja aku plak...minggu depan aku nak kena present untuk subject...ahad plak tue...then nak kena buat summaries jurnal...2 jurnal plak tue...nak kena compile buku scrap jadi buku rujukan....nak kena blaja NS-2...nak kena install cgywin...
Tomoro...aku nak kena jumpa org yg bertanggungjawap pasal NS-2 nie...
huhu...u tell me buddy...wat should i do..for me...im trying to do it...slow2...dunia pekerjaan nie semakin lama semakin mencabar...so..cuma kena enjoy jer lah...wlpun aku semakin bz...
xper..aku masih ada sokongan dari Bf dan Famili serta kwn2 aku...so..aku kena kuat semangat...kalau org len bleh buat..aku pun boleh wat..ceh!!!....mcm nak p perang dah....hehehe
yg pasti...aku amat merindui celoteh mak aku...pot pet pot pet dia....bila dgr dia bising...aku syok plak...xtau pasai pa...abah aku...dia mcm biasa la...dia akan sound aku....xkan la org len bleh bt..kita xleh...iskh...malu ngat aih...ayat dia...mmg mkn dalam...tapi aku membesar dengan ayat mcm nie la...sampai la sekarang...idop jer aku...hehehe...pakwe aku...dia pun mcm aku...kdg2 angin timur...kdg2 aangin barat daya...kalau mai angin utara...xtau nak ckp la...hahahaha..tapi dia still cool...xmcm aku...mulut..ya robbi...sapa yg kenal aku...tahu lah...hahaha..


The Sweet Moment To Remember..

Time bercuti kat Batu Feringgi masa ujung taun lepas, Akhirnya sampai jugak aku kat sini...xpernah ag sampai kat sini...beautiful beach and nice view...long time never see the sea...but...this time is too different coz im going with sumone else...dulu...selalu p dgn my famili...langkawi..urm..


ohya...lupa lak...ni la org yg selalu ada dan melayan aku yg serba gila2 nie..selain my famili..My BF & ABAH...byk bg semangat kat aku..kalau x...maunya aku bt ikot suka ati aku ja nie..tp aku byk memikirkan masa depan...xkan la aku nak bergantung harap kat dia jer nty...uish..zaman skrg 2 2 kena kerja..kalau x...bkn xleh idop tapi xleh la nak melaram mcm "mak-mak datin" yg lain..huhu.


Aku percaya setiap org ada kelebihan dan kelemahannya, rezeki masing2..walaupun byk dugaan aku hadapi tapi insyaallah..semakin kuat "aura" kami..cuma aku harp sgt..jgn la dibagi ujian yang tk mampu aku hadapi...aku cuma mengharapkan kehidupan yang lebih baik dan sempurna untuk masa depan..sebab dunia sekarang semakin mencabar dan kehidupan ssekarang memerlukan ketahanan mental yg tinggi..tahu kenapa?...yer lah..kes perceraian berlaku disebabkan hal2 yg remeh temeh...uish...mintak la dijauhkan..lagi satu kes scandal...kalau nak dibandingkan org bujang dan dah kawin..org yg dah kawin lg kuat berscandal nie...hope both of us tak ada dan terkena benda2 mcm nie...amin...

Sunday, January 31, 2010

Rahsia Sujud : Perkembangan Otak

Posted by Chek Nurul at 1:57 PM 0 comments
Persatuan Islam Kebangsaan Malaysia (MICNA) Jordan mengenal pasti sesiapa yang tidak menunaikan sembahyang maka otaknya tidak dapat menerima darah secukupnya untuk berfungsi secara sempurna.

Jurucakap MICNA Jordan berkata, ini bererti darah tidak akan memasuki urat saraf di dalam otak manusia melainkan ketika seseorang itu sujud ketika solat.

Di dalam Majalah Buletin Bulanan MICNA, jurucakap persatuan ini membuat kenyataan bahawa;

"Darah akan memasuki bahagian urat tersebut mengikut kadar solat yang telah diwajibkan oleh Islam".

Ini diakui sendiri oleh seorang doktor neurologi di Amerika Syarikat yang telah memeluk Islam kerana beberapa keajaiban di dalam penyelidikannya itu. Doktor tersebut mendapati dalam kajiannya urat pada saraf manusia memerlukan darah untuk beberapa sukatan tertentu sahaja.

Doktor neurologi tersebut tertarik untuk memeluk Islam semasa membuat kajian saraf yang dilakukan, iaitu terdapat beberapa urat saraf di dalam otak manusia tidak dimasuki darah walaupun sepatutnya setiap inci otak manusia memerlukan darah yang secukupnya untuk berfungsi secara normal.

Kini doktor tersebut memeluk Islam dan beliau telah membuka sebuah klinik yang bertemakan "Perubatan melalui- Al-Quran". Beliau juga membuat ubat-ubatan berdasarkan kajian melalui Al-Quran dan Hadis Nabawi. Di antara kaedah yang digunakan termasuklah berpuasa, madu lebah, biji hitam (black Seed).

Manusia yang tidak bersembahyang apatah lagi yang bukan Islam, walaupun akal mereka berfungsi secara normal tetapi sebenarnya mereka akan hilang pertimbangan apabila membuat keputusan secara normal.

Justeru itu, tidak hairan ada di antara manusia kadang-kadang tidak segan silu untuk melakukan perkara bertentangan dengan fitrah kejadiannya walaupun akal mereka mengetahui perkara yang akan dilakukan adalah salah.

"Ini kerana otak mereka tidak boleh mempertimbangkannya secara normal"


sumber dari : http://www.iluvislam.com

Saat menilai cinta

Posted by Chek Nurul at 1:27 PM 0 comments


SETIAP kali menjelang tahun baru, melakukan resolusi mengenai karier, hal kewangan dan cinta sememangnya menjadi rutin bagi setiap orang.

Bagi pasangan yang sedang bercinta, kenangan yang dilalui sepanjang tahun lalu mungkin lebih mematangkan fikiran. Apatah lagi bagi pasangan yang pernah gagal dalam percintaan.

Mereka menganggap tahun yang dilalui umpama suatu pengajaran yang membawa ke arah kehidupan yang lebih bermakna.

Menyentuh soal cinta, jangan pula anda lupa melakukan perubahan kepada diri dengan meletakkan keazaman yang tinggi dalam hal-hal melibatkan dunia percintaan.

Ikuti tip-tip yang disenaraikan di bawah:

1. Lupakan masa lalu

Anda bukanlah insan yang pernah dikhianati, dibenci mahupun ditinggalkan menjelang hari pernikahan. Setiap perkara yang dilalui sepanjang kehidupan lalu harus dijadikan pengajaran. Tetapi, jangan biarkan pengalaman buruk anda pada masa lampau mempengaruhi hubungan yang sedang terjalin.

Jangan biarkan hal-hal positif dan menyenangkan anda dengan pasangan bertukar gara-gara terlalu asyik membuat perbandingan dari tahun ke tahun. Ibaratkan hubungan yang baru dijalinkan itu seperti kertas putih yang siap dicorak.

2. Temui ramai orang

Bekerja di bawah satu bumbung yang sama atau tinggal berhampiran dengan kediaman anda tidak bermakna dapat membantu anda menemui calon kekasih yang berpotensi, kecuali seorang teman yang sudah lama dikenali. Jalinkan hubungan cinta dengan seorang teman yang boleh membawa anda ke arah dunia persahabatan yang lebih bermakna.

Keluarlah dari zon selesa anda. Sekiranya selama ini anda kerap ke pusat gimnasium selepas pulang dari tempat kerja, namun pada tahun ini, bangunlah pada awal pagi dan lakukan rutin harian dengan melaksanakan segala tugasan yang lebih menyihatkan. Lebih berkesan, ikuti kursus atau motivasi yang melibatkan pesertanya terdiri di kalangan lelaki dan wanita.

3. Ubah penampilan

Sudah tiba masanya anda meninggalkan gaya penampilan lama. Tidak salah sekiranya anda mengeluarkan wang yang lebih semata-mata untuk mengubah stail rambut terkini. Kunjungi salon dan bawalah contoh model rambut daripada majalah sekiranya perlu mendapat keterangan.

Demikian pula dalam hal berkaitan pakaian dan aksesori. Pilih baju berwarna cerah dan bermotifkan corak yang menarik agar anda kelihatan menonjol pada setiap masa.

4. Jangan terburu-buru

Menemui cinta baru mungkin mendatangkan kesan positif. Tetapi, jangan pula anda terus membawanya berjumpa dengan seluruh ahli keluarga. Tunggulah sehingga waktu yang tepat dan jangan sesekali merosakkan hubungan yang baru dibina itu. Hindari berbicara tentang masa depan saat hubungan baru berumur setahun jagung. Nikmatilah waktu perkenalan ini untuk memantapkan hati anda dan pasangan.

5. Jangan terlalu memilih

Setiap orang pasti ada kekurangannya, jadi apabila anda begitu obses akan kekurangan pasangan, mungkin anda sukar untuk menemui cinta baru. Sekurang-kurangnya selidik dulu kelebihan yang ada pada dirinya.

6. Buat keputusan

Cinta kerana paksaan akan membawa duka pada kemudian hari. Jangan takut untuk meluahkan apa yang terpendam kerana ia boleh mendatangkan kesan buruk dalam perhubungan. Oleh itu, lakukan keputusan yang berpihak kepada diri dan jangan takut katakan 'tidak'.


Petikan dari KOSMO..

Friday, January 29, 2010

Today List...

Posted by Chek Nurul at 9:17 PM 1 comments
1..wake up at 6.30 a.m..
2..transfer email using free transfer to my lect..
3..do sumtin related with NS-2..cygwin..
4..bored..dunno what to do...study previous chapter for last class.
5..eat..eat..eat..
6..chatting..open facebook..my blog..
7..my rumet..going back to home town..so..see her again in the end of this month..its mean..im
alone until she came back..
8..prepare to meet my lect. tomorrow..
9..continue to finish my work tonite...
10..eat..eat..eat..at 9.30 p.m..
11..do some revision for my next class..
12..sleep...maybe at 2 a.m or 3 a.m..

Thursday, January 28, 2010

CEMBURU

Posted by Chek Nurul at 2:11 AM 0 comments

CEMBURU Oleh : Qurratu A’Yun Majalah Sinar Rohani, Feb 2005

DEFINISI cemburu menurut kamus adalah ketakutan berpindahnya rasa kasih sayang terhadap orang lain, atau ketidakpercayaan akan kesetiaan orang yang dicintai, seperti suami, isteri atau kekasih. Kecemburuan juga boleh wujud dalam persahabatan atau antara adik-beradik seperti kakak dengan adik kandungnya. Cemburu dapat dikesan apabila seseorang itu mempunyai perasaan terhadap orang yang dicemburuinya. Oleh itu seringkali kita mendengar orang berkata ‘cemburu tandanya sayang’ yang seolah-olah menggambarkan bahawa cemburu adalah satu standard untuk menilai kasih sayang sesuatu pasangan. Mungkin ini ada benarnya kerana jika kita tidak sayang pada seseorang mengapa mesti kita merasa cemburu terhadapnya.

Sesungguhnya sifat cemburu adalah naluri manusia yang amat sukar
untuk dibendung. Lantaran ia adalah disebabkan oleh sikap ‘possesive’ seseorang terhadap pasangannya. Di mana dalam dirinya ada satu pengakuan jelas (tetapi tidak secara langsung) bahawa pasangannya itu hanya untuk dirinya sahaja dan tidak boleh sama sekali diambil atau dikongsi dengan orang lain.

Namun begitu sifat terlampau cemburu yang mencapai tahap ‘cemburu
buta’ amat tidak digalakkan kerana ia boleh menggugat hubungan sesebuah rumahtangga begitu juga ketiadaan langsung sifat cemburu pula sebenarnya boleh membawa akibat buruk kerana ia boleh menjadi punca pasangan ‘mudah dikebas orang’. Dengan itu terdapat dua jenis cemburu iaitu cemburu yang positif dan cemburu yang negatif. Bila berbicara tentang cemburu juga, ramai menuding jari mengaitkannya dengan kaum hawa di mana mereka beranggapan bahawa kaum wanita ini sangat kuat cemburunya. Dalam soal ini, sebenarnya sama ada lelaki mahupun wanita masing-masing mempunyai sifat cemburu. Cuma yang membezakannya ialah tahap cemburu tersebut dan sejauh manakah perasaan cemburu itu berjaya dikawal. Dalam hubungan suami isteri, sifat cemburu wajib dikawal. Jika tidak klimaksnya nanti boleh membawa kepada putusnya sesuatu ikatan perkahwinan itu (bercerai).

Dalam hal ini rasa cemburu acapkali membuatkan seseorang
berubah menjadi orang yang selalu curiga dan sentiasa berprasangka buruk. Hakikatnya dia sedar bahawa sikap cemburunya itu kurang menyenangkan pasangannya tetapi dia tidak mampu mengawalnya. Dia merasakan bahawa apa yang dilakukan semuanya betul dan sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan oleh pasangannya hatta perkara yang kecil sekalipun sehingga mencetuskan pertengkaran demi pertengkaran yang menggugat kemesraan yang terjalin sebelumnya. Oleh itu untuk menyelamatkan keadaan, seseorang itu apabila dapat melihat tanda-tanda awal cemburu pada pasangannya, hendaklah bertindak segera agar tidak merebak.

Ikutilah tips berikut tentang bagaimana
untuk mengawal keadaan sekiranya mendapat pasangan yang kuat cemburu.

1. Jika pasangan kita mula menunjukkan rasa cemburu, jangan terbawabawa dengan sifatnya itu. Mungkin kita tidak perlu menjawab setiap soalan yang diajukan. Sebaliknya lebih baik berdiam diri sahaja daripada terus menyemarakkan kemarahannya.

2. Anggaplah bahawa dia sebenarnya tidak berniat untuk melukai hati kita. Mungkin ini tidak disedarinya dan jangan ambil hati.

3. Cuba sedaya upaya untuk membina keyakinan diri padanya. Pujilah pasangan atau mintalah nasihatnya bila perlu dan sentiasa luahkan perasaan cinta yang membuktikan bahawa kita menyayanginya. Malah sebaiknya berikanlah dia sokongan yang berterusan agar dia merasa sentiasa disayangi dan dihargai.

4. Jangan membabitkan diri dalam situasi yang boleh membuahkan perasaan
cemburu bagi pasangan seperti suka berfoya-foya, berbual-bual mesra atau bergurau senda dengan orang lain.

5. Berbincanglah dengan pasangan tentang perasaannya. Jika kita telah
berusaha sedaya upaya tetapi pasangan tetap tidak boleh mengawal rasa cemburunya, kaunseling mungkin jalan terakhir untuk menyelamatkan keadaan.

‘Sedangkan lidah lagi tergigit, inikan pula suami isteri’. Begitulah antara bait-bait lagu yang menceritakan asam garam kehidupan dalam rumahtangga. Cinta dan cemburu adalah seperti isi dengan kuku bagi mana-mana pasangan suami isteri. Yang penting adalah kesederhanaan. Maksudnya seseorang itu harus mempunyai rasa cemburu terhadap pasangan tetapi mestilah berpada. Jangan sampai pasangan merasa terkongkong dan dikongkong. Sebaliknya jadikanlah rasa cemburu itu sebagai alat untuk dapat memperbaiki sikap atau mengkoreksi diri sendiri terhadap sikap yang selama ini diamalkan. Contohnya, bagi seorang isteri mahupun suami, adakah penampilan atau layanan yang selama ini diberikan memuaskan atau tidak. Adakah berlaku sesuatu kekurangan dalam diri yang sebenarnya mampu kita mengadakannya tetapi tidak kita adakan.

Dengan
sikap ini, kita akan sentiasa memperbaiki kualiti diri dan sentiasa memberikan layanan yang terbaik untuk pasangan supaya ia tidak terpikat kepada yang lain. Akhirnya, tidak perlu lagi terjadi perbalahan atau pertengkaran yang hebat antara suami isteri gara-gara sifat cemburu kerana tentu sekali tidak ada pasangan yang rela diperbodohkan atau diambil kesempatan akibat ketiadaan sifat cemburu dalam hatinya yang membuatkan dia tidak peka dengan kehendak sebenar pasangannya. Dengan itu ‘cinta dan cemburu hendaklah diambil ‘sesedap rasa’ sebagai perencah kebahagiaan rumahtangga. Cinta biarlah ikhlas dan cemburu biarlah bertempat. Kata orang, ‘tanpa cemburu rasa cinta terasa hampa’. Ingatlah, sesungguhnya ‘ALLAH SWT Maha Cemburu’. Maksudnya? Ya, bukanlah Allah SWT sangat mencintai kita selaku hamba-hamba-Nya. Cuma kita yang tidak menyedarinya lantaran HATI kita yang telah ‘TERTAWAN DENGAN ‘CINTA YANG LAIN’!

gosip tengah malam...

Posted by Chek Nurul at 1:21 AM 0 comments
tiba2 plak aku terasa nak bersembang dgn seseorg...lepas buat kerja..otak pun masih beroperasi lagi nie...tapi mata pulak buat hal..tak mau tidor lagi...aku capai laptop...terus online..kebetulan kawan aku pun xtidor lg...bergosip sakan la kami..hahaha...hal org perempuan...boys not allow...hikhik...sambil2 tue aku layan blog nie..ok lah...mau layan member jap...nite..

Tuesday, January 26, 2010

Hai everybody...

Posted by Chek Nurul at 2:09 PM 1 comments

Salam...finally i have my own spirit after see my family...ok..today..urm..let we see...what can i do for today...where is my shedule?...hah ah...over there...here we go..at 3.00 p.m..i need to summarize 2 article..then send it to prof. before this wednesday...after that..i need to make some preparation for wednesday morning..going some place to make an interview for my group project asiment...urm.. Today so hot...yayaya..i know malaysian always hot..huhu..but its make me dizzy...huh..i need some rest before continue my work..i need to re-fresh all over again...& get enough fit for today..:p...

Monday, January 25, 2010

Learn Something From This...

Posted by Chek Nurul at 7:12 AM 0 comments
Hari ni aku bgn awal...solat dan terus buka laptop kesayangan aku nie...hanya dia dan aku menjadi perantaraan aku dan blog nie..tak tahu la kenapa...tiba2 aku suka kat agfan,si penyanyi indonesia tu..entah..pagi nie lepas dgr lagu dia dalam youtube(kat sini pg2 mmg laju intenetnya)..Pencari Jalanmu..best sgt...timbul keinsafan dalam diri..
And i know no body perfect..rite?..but every single days we try to improve our self to achieve what we want and getting better from now..the way we manage our self sometime makes us more matured about life and many more..time will slowly goes without waiting us and we never knows what our future if we does not have any planning and just keep the same road in our journey of life.
Me..myself...i have my own gold that i want and need to achieve...i wanna be somebody...i wanna get better life of living, satisfaction, and many more..i know i can get it if not..i will never go to this far..Not every people have chances to get into this level..My Abah always get confident and know what i can do, where and how far i can go...Thanks to him..if not..i do not know what happen to me..maybe I'm will be the same person like 15 years ago..just enjoy myself like I'm living in the heaven...hahaha..and don't realize that...the way i choose was wrong..My mother...she very superwomen mother...she never know the word fail, never give up..she always support me when I'm getting down, Thanks to her coz always there for me, his crazy and unexpected daugther like me..:D..
My sibling..we were closed each other...we are support each other and very open minded for any cases..now we have our own life..go for it..
My Bf..hehe..(ala..shy2 cat la)..Not many can i say about him...He just like me...alhamdulillah...finally i found someone who is created for me..Thanks to him..
Lastly My Friend...they support me and make my days...thanks..

Moral of the story....What ever you do and want..its will involved every person in your life..don't say that who will noticed about me if im do this or what..even though they never say any word but they know what you are doing and want you try it until you get what you want..that we call it independent..they want we know how to live in this world and how to solve our problem.. can u imagine that what happen if nobody around us to give any word, tell us and help us..what happen to us?..so..love every single person don't care if that person you like it or not..at least she/he have giving something to your life..remember that..no body perfect..learn something from our past experience...don't blame anyone if we are the same person becoz we not get something from it...ok..that enough for lovely morning..see you then..wassalam..

Afgan - PadaMu Kubersujud

Posted by Chek Nurul at 6:47 AM 0 comments
Ku menatap dalam kelam
Tiada yang bisa ku lihat
Selain hanya nama-Mu Ya Allah
Esok ataukah nanti
Ampuni semua salahku
Lindungi aku dari segala fitnah

Kau tempatku meminta
Kau beriku bahagia
Jadikan aku selamanya
Hamba-Mu yang slalu bertakwa
Ampuniku ya Allah
Yang sering melupakan-Mu...
Salah... kau limpahkan kurunia
Dalam sunyi aku bersujud

Kembali KepadaNya....

Posted by Chek Nurul at 6:34 AM 0 comments







Pencari Jalan-Mu
Album :
Munsyid : Afgan
http://liriknasyid.com


T'lah banyak yang ku lewati
Jalan hitam di dunia
Tak terhitung selama nodai
Masihkah ada kesempatan
Bagiku mendekatkan hati dan cinta kasih-Mu

Ku ingin bersihkan diriku
Dari sgala dosa yang tlah ku perbuat hingga kini
Ku ingin bersihkan jiwaku
Terangilah dengan sgala petunjuk jalan-Mu

Tiada yang ada selain-Mu
Yang slalu menjagaku meski kadang tinggalkan-Mu
Aku hanyalah manusia yang mencari jalan-Mu
Yang pasti kembali pada-Mu

Sunday, January 24, 2010

Bengangnya!!!!!!

Posted by Chek Nurul at 12:48 PM 0 comments

Arghhhhh!!!!!!!!!!!!!!!!!!!....................... Ya allah...bengangnya...sakitnya hati aku......sabaq2....setiap ujian mesti ada sebabnya....mgkin nk uji tahap kesabaran aku kot..urm...aku dah la cepat panas...so...aku balik jer..terus layan blog...puas hati aku...

Saturday, January 23, 2010

Ampunkan Aku..

Posted by Chek Nurul at 9:14 PM 0 comments
Urm..hari nie..aku asa xlaratnya..dgn pagi tadi tidor kul 4.30 pg..then..aku tidor kejap jer..sbb xleh nak tido..sibuk edit blog sedar2 dah kul 12tghari..lidah aku plak sakit sebab mkn keropok yg cicah dgn sos tue la..pastu..kuku kaki aku plak terkoyak..aku xtau kena apa...sedar2 bgn pagi dah jadik mcm tue..aku asa bdn aku lemah sgt..tiba2 mai keinsafan dalam diri..itulah..aku "menyeksa" diri aku sendiri dgn bekerja tanpa rehat..ini lah balasan yg aku dapat..
Lepas solat magrib tadi..aku terasa diri lemah sgt bila mengadap DIA..dia xpernah melupakan umatnya..tapi kita yg seringkali lupa padaNYA..aku sendiri pun xla sempurna sgt..no body perfect rite?..
Tapi sekurang-kurangnya...aku masih lagi berpegang dia ada untuk aku..wlpun pelbagai ujian yg dibagi...dia nak aku kembali ingat padaNya...maka lepas jer solat tadi..aku dgn rasa rendah diri memohon..
Ya Allah Ya TuhanKu..hanya padamu aku memohon perlindungan di dunia dan di akhirat..dari godaan Syaitan, Iblis dan Manusia yang mempunyai niat iri hati dan sebagainya..Ya Allah..Engkau ampunkanlah dosa-dosa yg pernah aku lakukan,, dosa-dosa kedua org tuaku..dosa-dosa org2 yg berada disekelilingku...sesungguhnya kami adalah insan lemah, kerdil disisimu dan tidak sempurna...kau berikanlah kami petunjuk dalam menjalani kehidupan didunia ini..Kau tetapkanlah pendirian dan iman dihati kami..
Ya Allah..Kau permudahkan lah setiap urusan kami, kau murahkanlah rezeki kami, kau berikanlah kami kekuatan untuk menjalani dan menempuhi setiap ujian yang kau berikan..amin2 ya robbal'alamin..

Tatoo....

Posted by Chek Nurul at 4:54 AM 0 comments
Cantik x?...tgk sesekali mcm apa?..mcm2 andai org ckp..mcm naga lah, mcm kalimah ALLAH la..mcm tatoo org sbh srwk la..sbnrnya..semua salah..tatoo nie dapat masa bufday boy men go-kart..kesan lecur dari enjin keta 2..bygkan dari 16 jan 2010, sabtu ari tue sampai la hari nie xlega2 lagi..urm..makes me worry about this..nsb bek la dia ptg mkn ( penah sekali tue..dgn slambernya dia ckp dia mkn telur..ya allah..aku punya la kecut perut..isau sgt..tkt je..bernanah ker aper ker)..aku slalu pesan sapu ubt..harap2 cpt la sembuh..nty dah tertanggal kesan lecur tue lagi la sakit..dah la masa 1st aku tgk tue dah mengelembung..ada air bisa..kalau aku..maunya aku nangis time tue jgk..(mana xnya...tiap2 hari aku pesan kat dia, klau x..jgnkan telur..ayam kfc pn dia nk mkn)..sakit weh..aku tgk pn nek seram gak)..hope dia bertahan la nafsu mkn tue..(tiap hari menu yg sama..nasi goreng cina)..
Hari tue aku belikan kek bufday kat dia..(lupa lak kek diperbuat dari campuran telur & tepung & bhn2 yg len..dia mkn la plak..adoi..lupa nk ckp time tue.)..hadiah aku dah bagi dulu..minggu sebelumnya..aku igat dah xjumpa dia dah..dia xminta apa2 pun sbb dia fhm keadaan aku yg xbergaji nie..mengabehkan doit ag ada la..huhu..xper2 untuk masa depan jugak..tp entah aku asa mcm xbest lak kalau bufday xada adiah..jd dgn doit yg agak2 ciput..aku berjaya dptkan adiah tue..wlpn xdak la semahal mana..bg aku..bukan adiah yg jadi taruhan tapi hati yg ikhlas dan kesungguhan serta "kesanggupan'' susah sng dgn psgan kita adalah lbh ptg..nie kebendaan nak..bla kita ssh terus cr len..ada ka lagu tue...iskh..aku pun heran org yg mcm tue..awat..bla kita wat kt org lagu tue..nty kita xkan xterkena kot..kena sikit2 xpa..nie sampai melarat ker..kena plak org tue menyumpah kita..xka naya jd mcm tue..ok2..berbalik pada cerita aku...nsb bek la dia ok ja...hehe...sebenarnya..aku nek segan gak...yer la..igat nak adiahkan ferari sebijik(beli kat pasar mlm jer..hehe)..cari punya cari...xjumpa gak..last2 aku ikot kawan p satu tmpt...mata aku asik dok tgk benda alah tue ja..apa lg..terus la aku amik..xada nk pikir apa dah..
ok lah..aku pun dah xlarat nak bebel lg dah..wlpn x berckp..tp aku menggunakan otak untuk berfikir, mata utk melihat screen, tgn utk menaip...penat weh..aku ersengkang mata dari tadi ag..so..nk tidoq sat..subuh jap nk bgn...

Kepelbagaian MaknaNya...

Posted by Chek Nurul at 3:35 AM 0 comments














p/s: jgn rasa kita kehilangan segala-galanya disebabkan kisah lalu...cinta umpama diari...bila sampai masanya..kita perlu dapatkan diari yg baru...kita tinggalkan kisah yg lalu dlm diari dan mulakan kisah baru dalam diari yg baru..yg lalu akan tinggal menjadi kenangan dan pengalaman untuk kita jadi lebih baik dari sebelumnya..jadi jgn rasa sedih tetapi lepaskanlah dgn tenang sbb setiap kehilangan akan ada penggantinya dan setiap yang dtg belum tentu milik kita sehingga kita "dipinjamkan" olehNYA sebagai suri dihati kita untuk kita mengenal apa itu ksh syg dan cinta yg sebenar....




KEPUTUSAN....dalam erti kata lain..kata-kata penamat bagi segala-galanya...bagi sesetgh org..bkn sng nk bt keputusan..xkira lah dalam apa jua keadaannya..kerja, hidup, kapel dan sebagainya..kdg2 kita tertanya..betul ker apa yg aku bt nie..satu keputusan akan memberi seribu makna dan boleh menukarkan segalanya sehingga kita sendiri tidak menyedari bahawa keputusan yg kita bt tue akan mengubah segala2nya...dalam membuat keputusan..sepatutnya kita kena lebih yakin dan memandang jauh ke hadapan serta mengetahui kondisisi apa yg memerlukan kita membuat keputusan seperti itu..jgn membuat keputusan dalam keadaan yg terburu, ini akan menyebabkan kita terumbang ambing disebabkan keputusan yg kita bt..setiap keputusan memerlukan masa dan pemikiran yg waras dalam menentukan keputusan itu dibuat. Jadi jgn mengambil mudah setiap keputusan yg bakal anda buat.

Bryan Adams – “The Best Of Me”

Posted by Chek Nurul at 3:31 AM 0 comments
Sometimes words are hard to find

I’m looking for that perfect line
To let you know you’re always on my mind
Ya this is love – n’ I’ve learned enough to know
I’m never lettin’ go
No, no, no – won’t let go

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

I may not always know what’s right
But I know I want you here tonight
Gonna make this moment last for all your life
oh ya this is love – n’ it really means so much
I can tell from every touch
No, no, no – can’t get enough

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

[Solo]

Ya this is love
And I’ve learned enough to know
I’m never letting go
No, no, no – won’t let go

When you want it – when you need it
You’ll always have the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always have the best of me – yeah!

When you want it – when you need it
You’ll always get the best of me
I can’t help it – believe it
You’ll always get the best of me

You’ve got the best of me

Selamat Pagi...

Posted by Chek Nurul at 2:41 AM 0 comments
Skrg dah pun pukul 2.42 pagi....mata pun dah berat, bdn pun dah rasa letih..Bf aku pun dah lama tido..dia of coz la sbb letihkan..kerja..aku dok memerap jer dalam bilik..urm..sebenarnya..aku rindukan potpet mak aku..ya allah..rasa mcm satu kepuasan bila dia dok cerita semua hal kat aku..dia byk mengajar, bg nasihat kat aku..& yg plg penting dia byk bg moral sapot kt aku..yer lah..dia tahu anak dia nie mcmana...setengah gila jugk nie..terima kasih mak..cek bangga jadik anak mak..muah..
Masakkan dia..perg...kalau buat mee bandung...febret aku masa dolu..xpun bt sup ayam..mmg meletop...tomyam dia mcm2 ada...kdg2 dia bt simple pun..mskn tue jd sedap..ala dia bt apa jer..ikan keli bakar cicah ayaq asam..mkn dengan kuah sayur skit..xpun bt gulai ikan temenung...minuman kegemaran aku...ayaq masak suam...adoi..terliuq aih pg2 buta nie..tiba2 lak ayaq mata aku nak turun...mgkin sbb rindukan mak aku kot..telefon?..urm..bg aku..wlaupun ada kemudahan canggih mangih pun..xsama dgn kita tgk dan jumpa sendiri..apa2 pun dalam hidup kena tgk dan lihat dgn nyata..bkn dari pandangan yg lain..
Abah aku plak...oh my daddy...:D..dia selalu jgk masak kat umah..al-maklum la bekas chef...jd dia xmau la bakat yg dia ada di lupakan mcm tue ja..dia pun aktif jgk utk kenduri kawin nie..abah aku nie dia kalau raya @ umah kami ada kenduri kendara nie..dia lah chef nya...kami anak2 dara dia seramai 3 org nie akan jd assistan dia..tlg kupas bwg, ptg sayur..kira dia mau semua brg ada dan siap..uish..mulut dia kalah mak aku kalau dia bg tarbiah..haha..tau jer la kan..mulut lelaki..kalau dia xkata xpa..kalau dia kata..makan dalam weh..aku kalau mak aku tarbiah..aku ok g..leh senyum kambing ag..tapi kalau abah aku..dia bru intro..aku dah meleleh dah air mata...entah dari dulu ag smpai la skrg..adoi ai..sensitif btl..
Walau apa pun...aku bangga sebab mak abah aku open...anggap kami, anak2 dia yg nakal nie sbg kawan..jadi kami rasa xada la dikongkong dan xrasa takut nak cerita apa2 pun..jrg sgt la depa nak melenting..tapi kebanyakkannya akan suh kami berfikir sendiri..so..secara xlangsung..kami leh berfikir dan buat keputusan sendiri tanpa bergantung pada org len..sepanjang aku hidup nie..part yg paling aku suka..mak, abah aku tetap romantikk sampai la sekarang..kalau jln..berpegang tgn wlpn dpn anak2..melawak dpn anak2..smbut bufday, slg bersuapan..setgh2 parent malu untuk wat mcm tue..selalu gak kuar berdating 2 org...walhal depa dah separuh abad dah tue..
Btl la org ckp...kasih sayang yg terbina xakan putus wlpn pelbagai ujian yg dibagi sehingga nyawa dipisahkan dari jasad seseorg..perjalanan hidup mak dan abah aku contoh yg terbaik utk aku menjalani kehidupan di masa hadapan..

Friday, January 22, 2010

Kisah blog & Aku...

Posted by Chek Nurul at 1:13 PM 0 comments
Hari nie..aku bgn awal..kejutkan dia..then aku sambung mem"blogging"..ghairah betul aku dgn blog nie..satu kerja pun xjadik..ya allah..apa nak jadik nie..im keep cheating my self about this..keep promise and saying "after dis i will do my work"..but its doesn't work...huh...urm..tapi lepas nie aku dah nak set dlm mind aku..blog cuma time free jer..kerja menimbun2...ya allah...

How To Motivate Yourself – Self Motivation

Posted by Chek Nurul at 12:32 PM 0 comments
Staying motivated is a struggle — our drive is constantly assaulted by negative thoughts and anxiety about the future. Everyone faces doubt and depression. What separates the highly successful is the ability to keep moving forward.

There is no simple solution for a lack of motivation. Even after beating it, the problem reappears at the first sign of failure. The key is understanding your thoughts and how they drive your emotions. By learning how to nurture motivating thoughts, neutralize negative ones, and focus on the task at hand, you can pull yourself out of a slump before it gains momentum.

Reasons We Lose Motivation

There are 3 primary reasons we lose motivation.

  1. Lack of confidence – If you don’t believe you can succeed, what’s the point in trying?
  2. Lack of focus – If you don’t know what you want, do you really want anything?
  3. Lack of direction – If you don’t know what to do, how can you be motivated to do it?

How to Boost Confidence

The first motivation killer is a lack of confidence. When this happens to me, it’s usually because I’m focusing entirely on what I want and neglecting what I already have. When you only think about what you want, your mind creates explanations for why you aren’t getting it. This creates negative thoughts. Past failures, bad breaks, and personal weaknesses dominate your mind. You become jealous of your competitors and start making excuses for why you can’t succeed. In this state, you tend to make a bad impression, assume the worst about others, and lose self confidence.

The way to get out of this thought pattern is to focus on gratitude. Set aside time to focus on everything positive in your life. Make a mental list of your strengths, past successes, and current advantages. We tend to take our strengths for granted and dwell on our failures. By making an effort to feel grateful, you’ll realize how competent and successful you already are. This will rejuvenate your confidence and get you motivated to build on your current success.

It might sound strange that repeating things you already know can improve your mindset, but it’s amazingly effective. The mind distorts reality to confirm what it wants to believe. The more negatively you think, the more examples your mind will discover to confirm that belief. When you truly believe that you deserve success, your mind will generate ways to achieve it. The best way to bring success to yourself is to genuinely desire to create value for the rest of the world.

Developing Tangible Focus

The second motivation killer is a lack of focus. How often do you focus on what you don’t want, rather than on a concrete goal? We normally think in terms of fear. I’m afraid of being poor. I’m afraid no one will respect me. I’m afraid of being alone. The problem with this type of thinking is that fear alone isn’t actionable. Instead of doing something about our fear, it feeds on itself and drains our motivation.

If you’re caught up in fear based thinking, the first step is focusing that energy on a well defined goal. By defining a goal, you automatically define a set of actions. If you have a fear of poverty, create a plan to increase your income. It could be going back to school, obtaining a higher paying job, or developing a profitable website. The key is moving from an intangible desire to concrete, measurable steps.

By focusing your mind on a positive goal instead of an ambiguous fear, you put your brain to work. It instantly begins devising a plan for success. Instead of worrying about the future you start to do something about it. This is the first step in motivating yourself to take action. When know what you want, you become motivated to take action.

Developing Direction

The final piece in the motivational puzzle is direction. If focus means having an ultimate goal, direction is having a day-to-day strategy to achieve it. A lack of direction kills motivation because without an obvious next action we succumb to procrastination. An example of this is a person who wants to have a popular blog, but who spends more time reading posts about blogging than actually writing articles.

The key to finding direction is identifying the activities that lead to success. For every goal, there are activities that pay off and those that don’t. Make a list of all your activities and arrange them based on results. Then make a make an action plan that focuses on the activities that lead to big returns. To continue the example from above, a blogger’s list would look something like this:

  1. Write content
  2. Research relevant topics
  3. Network with other bloggers
  4. Optimize design and ad placements
  5. Answer comments and email
  6. Read other blogs

Keeping track of your most important tasks will direct your energy towards success. Without a constant reminder, it’s easy to waste entire days on filler activities like reading RSS feeds, email, and random web surfing.

When my motivation starts to wane, I regain direction by creating a plan that contains two positive actions. The first one should be a small task you’ve been meaning to do, while the second should be a long-term goal. I immediately do the smaller task. This creates positive momentum. After that I take the first step towards achieving the long-term goal. Doing this periodically is great for getting out of a slump, creating positive reinforcement, and getting long-term plans moving.

It’s inevitable that you’ll encounter periods of low energy, bad luck, and even the occasional failure. If you don’t discipline your mind, these minor speed bumps can turn into mental monsters. By being on guard against the top 3 motivation killers you can preserve your motivation and propel yourself to success.

Love and the Power of Being Present

Posted by Chek Nurul at 12:25 PM 0 comments

"If you were to define love, the only word big enough to engulf it all would be "life". Love is life in all it’s aspects. And it you miss love, you miss life. Please don’t." Leo Buscalia

The word "presence" is not a word that’s commonly used in discussions on love. However, there aren’t many other skills as important when it comes to successful intimate relationships. The depth of a relationship will be directly related to our ability and willingness to let ourselves be fully present with one another.

Being present means being able to focus our attention fully on another, even if it’s just for a brief period of time. By doing so, the other person feels seen and cared about. By neglecting to do so, the other person feels neglected and unimportant. It is our ability to be "present" that makes "quality time" occur in relationship interactions.

Throughout the whole life cycle, humans need others to be present with them. Without parents being "present" with their newborns, babies would not learn to attach to other humans. Without parents being present with their preschoolers, behavior problems will arise. Without teachers being present with their students, children will not blossom into learning. And without lovers being present during lovemaking , sex will be dull and lacking in energy.

In reality, being more present will enhance all forms of relationships. But the closer the relationship the more need for the willingness to be present. If this skill is poorly developed or we are simply not conscious of it’s importance, relationships will not be deep.

One simple way to improve any relationship is to consciously let yourself be fully present with the other person for a few moments and watch them respond in a positive way. You do this by focussing all your attention on them and emptying your mind for the moment, of all other things. Be curious about all you can notice about the other, either through observing or questions. Show interest. Love!

A powerful but simple exercise that couples can do to be more fully present with one another, is to look into each others eyes and breath together for just a few minutes. As simple as this sounds, you might be amazed at the unusually deep contact that can be made by doing this.

During the "falling in love" stage of an intimate relationship, or when our children are newborns, most people find it easy to be fully present and attentive. But after the relationship grows older the skill of presence often seems to disappear. But the good news is that simply deciding to be more present with another and doing it, will usually enhance intimacy. Many problems in the relationships can disappear with an increase of presence.

How often are you fully present with your partner, children, and friends? Are you missing out?

Thursday, January 21, 2010

KISAH SEORANG PANGLIMA

Posted by Chek Nurul at 9:48 PM 0 comments

Tahun 1441- Sebelum memulakanperjalanan menuju ke medan perang, seorang panglima menemui rakan yg cukup dipercayainya.

PANGLIMA: Simpan anak kunci ini! Jika aku tak kembali, kau bukakanlah cawat besi isteri ku. Aku izinkan dia berkahwin dengan sesiapa yg disukainya.

RAKAN : Baiklah sahabat ku.

Menjelang petang, ketika panglima bersama tenteranya berehat di sebuah lembah, kelihatan di kejauhan seorang lelaki menunggang kuda cukup pantas menuju ke arah kumpulan tentera itu. Setelah hampir, barulah panglima mengenalinya – dia ialah rakan yg cukup dipercayainya itu.

RAKAN : Maaf… panglima bagi kunci yg salah!! (Hhmmh hampeh, dah cuba buka dulu rupanya! hehe)

Pepatah Melayu

Posted by Chek Nurul at 9:08 PM 0 comments













1] TERLAJAK PERAHU BOLEH DI UNDUR, TERLAJAK KERETA PUN BOLEH UNDUR, TERLAJAK KAPAL TERBANG TAKDE GEAR REVERSE……SORRY.


2] BERSATU KITA TEGUH, BERCERAI KITA KAWIN LAGI!!!

3] SEBAB MULUT SANTAN BINASA, SEBAB MULUT JUGA ….. NASI PUN HABIS!!!

4] KALAU TIADA ANGIN MASAKAN POKOK BERGOYANG, KECUALI KALAU ADA BERUK ATAS POKOK TU.

5] BIAR MATI BINI/LAKI, JANGAN MATI ANAK ( BOLEH KAWIN LAGI APE! )

6] BERAKIT-RAKIT KE HULU, BERENANG-RENANG KETEPIAN…. KAN TAK PASAL2 TUUU…….

7] KALAU PADI KATAKAN PADI, TIDAK AKU TERNANTI-NANTI, KALAU SUDI KATAKAN SUDI, KALAU TAK SUDI …… BOLEH BLAH……………

8] HARAPKAN PAGAR, PAGAR PUN TAK BOLEH HARAP! SAH2 LAH BENDA TU BESI BUKAN MANUSIA!!!

9] TEMPAT JATUH LAGIKAN DIKENANG, INIKAN PULA TEMPAT KENA ‘SAMAN’.

10] HUJAN EMAS DI NEGERI ORANG, HUJAN BATU DI NEGERI SENDIRI, KALAU MACAM TU LEBIH BAIK TAK PAYAH HUJAN DAAA…….

11] KALAU TIADA ROTAN, PELEMPANG AJELAH….

12] CARIK-CARIK BULU AYAM, LAMA-LAMA JADI BULU TANGKIS BADMINTON, PASTI AYAM KEBOGELAN.

13] AIR DI CINCANG TAKKAN PUTUS, TAPI KALAU DAGING DI CINCANG TANDANYA ADA KENDURI LA
TUUU…..

14] KERBAU BERPEGANG PADA TALI, MANUSIA BERPEGANG GUNAKAN TANGAN ……

15] PINGGAN TAK RETAK NASI TAK DINGIN, KALAU ORANG TAK HENDAK TANDANYA KITA TAK LAWA……

16] TAKKAN LARI GUNUNG DI KEJAR, TAPI KALAU TAK KEJAR PUN GUNUNG TU TAKKAN LARI JUGAK!!!

17] PATAH TUMBUH, HILANG REPORT POLIS .

18] BERAT MATA MEMANDANG, BERAT LAGI AHLI SUKAN YG MASUK ACARA ANGKAT BERAT!

19] SEPANDAI-PANDAI TUPAI MELOMPAT, AKHIRNYA TAK MASUK JUGAK SUKAN OLIMPIK.

20] KALAU ADE JARUM YG PATAH JANGAN DI SIMPAN DI DALAM PETI, BUANG AJE BELILAH JARUM YG BARU.

21] KAJANG PAK MALAU KAJANG BERLIPAT, KAJANG HAMBA TAK PAYAH LIPAT-LIPAT, MAKAN AJE SATAY
KAJANG!!!

22] KALAU KAIL PANJANG SEJENGKAL, BELI AJELAH KAIL YG PANJANG SIKIT

23] KALAU TAKUT DI LAMBUNG OMBAK, JANGAN BERUMAH DI TEPI PANTAI, BUAT RUMAH JAUH-JAUH SIKIT DARI
PANTAI….

Pembohong

Posted by Chek Nurul at 8:47 PM 0 comments
Samad adalah seorang profesor terulung, dia berhasil mencipta robot yang boleh mengesan pembohongan, dia membuat robot itu sehinggakan ketika mendengar pembohongan, robot tersebut akan terus menampar si pembohong itu...Samad dengan bangganya membawa robot itu ke ruang tamu dan menunggu anak lelakinya pulang. Tapi anaknya tidak kunjung pulang. Sehingga pagi barulah anaknya pulang.

"Kamu dari mana?" tanya Samad.
"Ada pelajaran tambahan ayah", jawab anaknya.
*PLANG* Robot tersebut menampar anaknya.

"Nak, ini adalah robot ciptaan ayah, dia akan menampar sesiapa yang berbohong! Sekarang katakan dengan jujur, kenapa kamu pulang lewat??!
"Maaf ayah... saya baru habis memonton movie di rumah kawan...".
"Cerita apa?
"Cerita Papadom ayah".
*PLANG*
"Katakan dengan jujur cerita apa?!"
"Maaf ayah... saya tengok cerita lucah".

Mendengarkan itu marahlah Samad.
"Kamu nie... kecil-kecil dah nakal... kamu nak jadi apa bila besar nanti?! Malukan ayah saja perbuatan kamu nie. Masa ayah kecil dulu , ayah tak pernah pun buat macam nie.

*PLANG* Samad ditampar oleh robotnya.
Suasana hening untuk beberapa ketika...

Isteri Samad kemudian masuk ke ruang tamu dan langsung berkata... "Huh, sama saja kelakuannya, ke mana akan tumpahnya kuah kalau tak ke nasi? Bagaimana pun sememangnya dia anak awak..."

*PLANG*
Robot menampar isteri Samad sebelum isterinya sempat menyelesaikan kata-katanya...
dan semua terdiam...

Mertua Vs Menantu

Posted by Chek Nurul at 8:45 PM 1 comments
Alkisah ada seorang ibu dengan 3 menantu dari ketiga-tiga puterinya yang cantik-cantik, sang ibu mertua ingin tahu apakah ketiga-tiga menantunya itu sayang kepada mertuanya atau cuma putrinya saja.


Dia lalu memutuskan untuk menguji mereka secara bergantian. Suatu hari dia mengajak menantu pertama naik perahu bermotor ke tengah laut. Di sana dia sengaja menjatuhkan dirinya dari perahu dan terlempar ke dalam air laut. Sang menantu tanpa berfikir panjang langsung terjun menyelamatkan ibu mertuanya.


Besoknya ketika keluar rumah, sang menantu pertama melihat mobil Nissan Livina terparkir di depan rumah, dan sehelai kertas bertulis “Dari ibu mertuamu”.


Giliran menantu kedua pula yang diajak ke tengah laut. Sekali lagi sang mertua pura-pura terjatuh dan terlempar keluar perahu. Menantu kedua ini melupakan pakaian dan dompetnya, langsung terjun demi menyelamatkan mertua tercinta.


Besoknya di depan rumah menantu kedua melihat terparkir Toyota Alphard, disertai sehelai kertas tercatat tulisan, “Dari ibu mertuamu”


Ketika giliran menantu ketiga diajak ke tengah laut, sang mertua kembali melakukan gerakan terjun bebas. Tapi, malangnya kali ini sang menantu bercekak pinggang memandang ibu mertuanya yang tercungap-cungap di dalam air.


Seraya dia berkata, “Rasakan kau!”, sambil berputar membawa perahunya ke darat. Besok harinya ketika menantu ini keluar rumah, di depan rumahnya terparkir Mercedes Benz S-Class terbaru beserta kertas bertuliskan, “Dari ayah mertuamu”.

Menantu Yang Luarbiasa

Posted by Chek Nurul at 8:34 PM 0 comments
Mamat ni amat lah tergila-gilakan Minah anak Pak Haji Dollah. Minah nie boleh lah tahan cun nya. Mamat ni pun tak kalah lah kacaknya. Ngurat-punya-ngurat tersangkutlah dua hati ini. Pak Haji Dollah bukanlah jenis yang memilih sangat orangnya, tambahan pulak si Mamat ini pandai berlakon, depan Pak Haji Dollah dia bukan main warak lagi, berkopiah dikepala. Selepas ditetapkan hari kahwinnya, maka lancar je jawab nikahnya si Mamat tadi. Biasalah malamnya agak lewat sikit keluarga Haji Dollah masuk tidurnya pasal dok berkemas rumah lepas kenduri siangnya. Pasangan Mamat dan Minah pun lewat jugak lah masuk tidurnya.


Selepas semuanya selesai dan semuanya nyenyak tidurnya, pagi besoknya Pak Haji Dollah pun mengejutkan semua isi rumah untuk solat subuh. Semua isi rumah pun bangun dan si Mamat dan Minah pun bangun mandi dan bersiap untuk mendirikan solat subuh. Tapi dek kerana lewat bangun, Si Mamat tak sempat bersolat jemaah dengan Pak Haji Dollah. Walaupun telah dikejutkan awal oleh isterinya Minah.


Maka, Pak Haji Dollah pun suruhlah menantunya tu solat sendirian ketika ahli keluarga lainnya sedang berwirid. Si Mamat pun qamat dan dirikanlah solat subuhnya. Selepas selesai solatnya dan memberi salam. Pak Haji Dollah pun menegur menantunya Si Mamat tadi, "Hai Mat kenapa solat subuh tiga rakaat?" lantas Si Mamat Jawab "eh.. ia ke? tiga rakaat? rasa-rasanya dah cukup empat rakaat tadi..."


Masya Allah.. mengucap panjang Pak Haji Dollah. Si Minah tersenyum sipu malu dengan gelagat suaminya. Sahla si Mamat ni tak pernah sembahyang subuh! Kantoi..kantoi...

Wednesday, January 20, 2010

Aku Wanita

Posted by Chek Nurul at 10:21 PM 0 comments







huuuu…

Aku wanita punya hati nurani
Yang tak dapat dibohongi
Pabila cinta tlah membutakan mata
Dan membuat tuli telinga

Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini

Cintaku ini anugerah terindah
Dari yang maha kuasa
Cintaku padamu tak pernah berubah
Meskipun kita berbeza

Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

(Korus)
Aku wanita aku kaum hawa
Yang memang rapuh hatinya
Aku wanita aku punya cinta
Selayaknya manusia

(Korus II)
Apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

(Ulang Korus I)
(Ulang Korus II)

aaa… Ku wanita
aaa… Ku wanita….
Yang hanya perlu kau fahami

(Ulang Korus) (2x)

Oh apakah salah jika aku menyinta
Apakah salah jika engkau ternyata
Pilihan hati
Belahan jiwaku ini..

Wanita… woohoo..
Ku Wanita… ooo…
Wanita…

Nama-Nama Jepun Pilihan

Posted by Chek Nurul at 6:05 PM 0 comments


1.Yg pemarah- KEJI CACIMAKI

2. Yg tak suka brg mahal- SATO SUKAMURA

3. Yg bisu- KITA TADASUARA

4. Yg suka makan tose- NANACHI HITOSE

5. Yg suka lagu blues- APO NADIKATO

6.Yg suka belajar- ASIKO ULANGKAJI

7. Yg kerap bikin ribut- WAKASI HURUHARA

8. Yg masih bujang- MATIMATI TAMOKASI

9 .Yg asyik berbini - ASIKO GILOBETINOKO

Beza Cinta, Sayang, Minat dan Suka..

Posted by Chek Nurul at 5:59 PM 0 comments














Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)



Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)


Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…

DADDY & ANAK

Posted by Chek Nurul at 5:52 PM 0 comments

Suatu pagi seorang anak yang baru masuk sekolah primary bertanya kepada daddynya, 'Daddy.daddy .... sex tu apa, daddy ....?' Terkulat-kulat si ayah. Terfikir dia tentang arus kemodenan zaman sekarang yang membuatkan manusia berfikiran terbuka, termasuklah anak-anak yang masih kecil. Sesuai dengan konsep pendidikan seks yang sedang hangat dibincangkan, mulalah si ayah mencari-cari jawapan yang sesuai dengan harapan anaknya takkan tertinggal dalam arus pendidikan moden.

Maka si ayah pun memberikan jawapan secara mengkiaskan kumbang dan bunga, telur yang yang menetaskan berudu dan seterusnya menjadi katak, hujan serta benih yang mencetuskan tunas, diikuti dengan pembentukan bayi dalam kandungan.

Sebelum mengakhiri jawapannya itu, si ayah menyelitkan pula kisah percintaan antara dia dan mamanya sejak dari zaman sekolah menengah lagi hinggalah kepada kelahiran seorang bayi comel iaitu si anak yang bertanya itu. Tiba-tiba si anak menangis teresak-esak. Si ayah kehairanan.

'Eh kenapa ni?'

Si ayah bertanya kehairanan. Si anak masih juga menangis.

'Jawapan daddy tu panjang sangat, tapi tempat nak tulis jawapan ni pendek. Daddy ajalah yang tulis, waaaaa!!!!'

Kata si anak lantas menyerahkan buku latihan Bahasa Inggerisnya yang pada muka depan tertulis.... ..

SCROLL DOWN ....

























Kerja Oh Kerja!!!

Posted by Chek Nurul at 12:36 PM 0 comments
Ya allah...minggu nie saja dah bertimbun kerja aku...xper..aku nak re-shedule balik sume kerja2 aku...so..terpaksa la aku tinggalkan kejap kerja2 mem"blogging" aku nie...entah...new passion in here makes me feel fresh...huhu..
Tentang kerja aku plak...minggu depan aku nak kena present untuk subject...ahad plak tue...then nak kena buat summaries jurnal...2 jurnal plak tue...nak kena compile buku scrap jadi buku rujukan....nak kena blaja NS-2...nak kena install cgywin...
Tomoro...aku nak kena jumpa org yg bertanggungjawap pasal NS-2 nie...
huhu...u tell me buddy...wat should i do..for me...im trying to do it...slow2...dunia pekerjaan nie semakin lama semakin mencabar...so..cuma kena enjoy jer lah...wlpun aku semakin bz...
xper..aku masih ada sokongan dari Bf dan Famili serta kwn2 aku...so..aku kena kuat semangat...kalau org len bleh buat..aku pun boleh wat..ceh!!!....mcm nak p perang dah....hehehe
yg pasti...aku amat merindui celoteh mak aku...pot pet pot pet dia....bila dgr dia bising...aku syok plak...xtau pasai pa...abah aku...dia mcm biasa la...dia akan sound aku....xkan la org len bleh bt..kita xleh...iskh...malu ngat aih...ayat dia...mmg mkn dalam...tapi aku membesar dengan ayat mcm nie la...sampai la sekarang...idop jer aku...hehehe...pakwe aku...dia pun mcm aku...kdg2 angin timur...kdg2 aangin barat daya...kalau mai angin utara...xtau nak ckp la...hahahaha..tapi dia still cool...xmcm aku...mulut..ya robbi...sapa yg kenal aku...tahu lah...hahaha..
Posted by Chek Nurul at 3:27 AM 2 comments

The Sweet Moment To Remember..

Time bercuti kat Batu Feringgi masa ujung taun lepas, Akhirnya sampai jugak aku kat sini...xpernah ag sampai kat sini...beautiful beach and nice view...long time never see the sea...but...this time is too different coz im going with sumone else...dulu...selalu p dgn my famili...langkawi..urm..


ohya...lupa lak...ni la org yg selalu ada dan melayan aku yg serba gila2 nie..selain my famili..My BF & ABAH...byk bg semangat kat aku..kalau x...maunya aku bt ikot suka ati aku ja nie..tp aku byk memikirkan masa depan...xkan la aku nak bergantung harap kat dia jer nty...uish..zaman skrg 2 2 kena kerja..kalau x...bkn xleh idop tapi xleh la nak melaram mcm "mak-mak datin" yg lain..huhu.


Aku percaya setiap org ada kelebihan dan kelemahannya, rezeki masing2..walaupun byk dugaan aku hadapi tapi insyaallah..semakin kuat "aura" kami..cuma aku harp sgt..jgn la dibagi ujian yang tk mampu aku hadapi...aku cuma mengharapkan kehidupan yang lebih baik dan sempurna untuk masa depan..sebab dunia sekarang semakin mencabar dan kehidupan ssekarang memerlukan ketahanan mental yg tinggi..tahu kenapa?...yer lah..kes perceraian berlaku disebabkan hal2 yg remeh temeh...uish...mintak la dijauhkan..lagi satu kes scandal...kalau nak dibandingkan org bujang dan dah kawin..org yg dah kawin lg kuat berscandal nie...hope both of us tak ada dan terkena benda2 mcm nie...amin...
 

Life So Simple WithOut Rules Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez