Monday, April 7, 2014

My Lil Hero 3...






My Lil Hero 2..


ni sambungan dari entry yang terdahulu...

Alhamdulillah, sekarang kandungan dah masuk minggu ke 26 dan 2 minggu lagi cukup 7 bulan...menanti dengan penuh debaran..harith dah nak masuk 1 tahun 3 bulan dah..dah makin cerdik, dah makin aktif anak ibu sorang nie.. adik pun tak mau mengalah jugak.. bukan main aktif dalam perot ibu, kadang2 sampai senget perot ibu, tak pa...ibu tak marah pun, ibu tak kata apa pun, apa yang ibu harapkan anak2 ibu ini menjadi anak2 yang aktif dan sentiasa berfikiran positif..sentiasa basahkan lidah mu dengan kalimah-kalimah ALLAH...menjadi anak yang soleh dan jadi penawar dihati ibu, abah, tok abah dan tok mami serta semua orang...InsyaALLAH..

Mengandung kali nie, agak mencabar sikit....mungkin dugaan sama kot, lagi satu..syukur jgk aku hadapi semua nie semasa mengandung, kalau tak...mungkin akan berlaku sesuatu diluar dugaan...sebab manusia nie mampu buat sesuatu yang diluar jangkaan ketika marah @ terdesak. Bila mengandung nie, segala2nya terhad dan perlu berfikir panjang. Beberapa kejadian ketika mengandungkan anak yang pertama dan yang kedua nie banyak mengajar dan menguji kesabaran aku, tak kisahlah samada dari alam sekeliling @ individu.

Tapi bagi aku apa yang berlaku pasti ada hikmahnya, tetaplah berfikiran positif walaupun kebenaran itu pahit. Jangan disebabkan tindakan kita, orang lain akan terkesan sama. Untuk melatih anak2 yang baik, aktif dan sentiasa berpotensi tinggi bermula dari dalam diri kita sendiri.

Setiap anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu saat untuk dicorakkan ibu bapanya bukan untuk dihina, dikeji dan diperlakukan tanpa belas kasihan dan berperikemanusiaan. RasulAllah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Diantara perkara-perkara utama yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dalam proses melahirkan zuriat yang soleh ialah :
Pertama : Sentiasa Berdoa Kepada Allah s.w.t.
Keinginan untuk memiliki zuriat yang soleh dan cemerlang hendaklah dengan cara berdoa kepada Allah s.w.t. kerana amalan ini merupakan amalan yang dilakukan oleh para nabi dan rasul. Firman Allah dalam surah Ali - Imran ayat: 38
  
Yang bermaksud : Wahai tuhan kami kurniakanlah kepadaku dari sisimu zuriat keturunan yang baik, seseungguhnya engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan.
Dalam ayat ini menjelaskan kepada kita para nabi dan rasul mengutamakan zuriat yang soleh dalam kehidupan mereka, walaupun zuriat itu belum dilahirkan lagi mereka berdoa kepada Allah s.w.t.  agar dikurniakan zuriat keturunan yang baik. Ini memberi gambaran dan contoh kepada manusia untuk diamalkan. Di samping kita berdoa hendaklah kita memberi pelajaran yang sempurna dari segi fardhu Ain dan Fardhu Kifayah semoga mereka dapat membangunkan diri, masyarakat dan negara. 
Kedua : Hendaklah Menanam Akidah Didalam Diri Anak-Anak
       
Akidah merupakan asas yang perlu diberi perhatian dan keutamaan, kerana akidah yang mantap sahaja mampu menjamin kebahagian dan kecemerlangan hidup manusia di dunia dan di akhirat. Selain itu, anak-anak yang mempunyai pegangan akidah yang mantap tidak akan mudah untuk menyeleweng atau diselewengkan. Lebih-lebih lagi dapat melahirkan insan yang sentiasa dapat menjaga iman mereka serta menjauhi perkara-perkara syirik yang boleh menyesatkan mereka. 
Ketiga : Hendaklah Diberi Penekanan Terhadap Tuntutan Syariah Khususnya Dari Sudat Ibadah
Penekanan dari sudut ibadah yang sempurna melambangkan sifat kepatuhan dan ketaatan  kepada Allah. Selain itu, sebagai tanda penyempurnaan  jalinan hubungan dengan Allah s.w.t sepanjang masa dengan sentaisa menyerahkan segala jiwa dan raganya terhadap setiap suruhan dan meninggalkan segala larangannya pada setiap masa.
Selain itu, dengan melakukan ibadah kepada Allah dapat menyedarkan anak-anak tentang sifat-sifat manusia sebagai hamba disisi Allah s.w.t. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Anam ayat 162 :
Yang bermaksud :   Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam ”.
Keempat : Hendaklah Diberi Penekanan Dari Sudut Akhlak
Memiliki akhlak terpuji merupakan lambang kecemerlangan dan keindahan terhadap keperibadian seorang muslim sejati. Dengan memiliki akhlak yang terpuji menyebabkan seseorang itu dihormati dalam sesebuah masyarakat berbanding dengan orang yang memiliki akhlak yang tercela akan dibenci dan dikeji oleh masyarakat. Kerana itulah, junjungan besar nabi Muhammmad s.a.w. diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.
Selain itu, dengan memiliki akhlak yang mulia merupakan amalan yang paling berat dalam timbangan dihari akhirat berbanding dengan akhlak tercela yang akan melambatkan proses hisab dihadapan Allah s.w.t. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :
                                                                                    
مَا مِنْ شَىْءٍ أَثْقَلُ فِىْ مِيْزَانِ الْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ
( رواه أبو دأود والترمذي )
Maksudnya : “Tidak ada sesuatu yang lebih berat diatas neraca timbangan seseorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang mulia ”.
Kelima : Memastikan Makanan Anak-Anak Dari Sumber Yang Halal 
Setiap ibu bapa perlu memastikan setiap makanan yang diberikan kepada anak-anak merupakan  makanan dari sumber yang halal serta menjauhi dari sumber-sumber yang subhah, apatah lagi dari sumber yang haram seperti rasuah, riba, penipuan dan sebagainya.
Kerana makanan yang bersumberkan dari rezeki yang halal bukan sahaja membawa keberkatan tetapi sebenarnya dapat melahirkan zuriat yang pintar dan sehat. Dan akhirnya mendorong seseorang kearah melakukan kebaikan di dunia dan mendapat rahmat Allah di akhirat. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 168 :
Yang bermaksud :   “ Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu ”.

My Lil Hero...


Assalamualaikum, good morning...agak bersawang sebenarnya blog nie sebab lama tak masuk @ post apa2...Walauapapun, bersyukur sebab hari nie masih lagi ber kesempatan lagi...

Hari nie macam free sikit..sebenarnya dari semalam lagi tapi biasalah dengan kondisi yang tak memberansangkan sejak 2 3 menjak nie..so, agak terkilan jgk...rehat umpama masa yang berharga sekarang nie..kalau tak cukup rehat mmg akan beri kesan pada badan dan anggota yang lain even dari segi mental dan emosi.

Ada banyak perkara yang nak aku lakukan tapi tak semuanya akan tercapai...betul tak?...bukan sbb itu lumrah manusia yang selalu beri alasan tapi keupayaan diri..diantaranya, nak bt manual utk student, nak update fail,nak buat hantaran kahwin, dan macam-macam lagi.

Ohya, baru2 nie yg hubby bagi flowers dan handbags baru..terima kasih yer..dulu masa preggey kat harith dulu pun dapat bunga jgk dan handbags...love u so much..walauapapun yang terjadi ma tetap bersama b..ma harap b pun kuat dan sentiasa tabah hadapi masa akan datang..muah. Ahli keluarga kita akan bertambah, semoga kita tetap bersama2 membesarkan anak-anak yang bijak pandai ini. amin.

 lovely flowers from my hubby

handbags "VERNS" 1set from my hubby

ok, kita sambung nanti...

Monday, April 7, 2014

My Lil Hero 3...

Posted by Chek Nurul at 12:25 PM 0 comments




My Lil Hero 2..

Posted by Chek Nurul at 12:11 PM 0 comments
ni sambungan dari entry yang terdahulu...

Alhamdulillah, sekarang kandungan dah masuk minggu ke 26 dan 2 minggu lagi cukup 7 bulan...menanti dengan penuh debaran..harith dah nak masuk 1 tahun 3 bulan dah..dah makin cerdik, dah makin aktif anak ibu sorang nie.. adik pun tak mau mengalah jugak.. bukan main aktif dalam perot ibu, kadang2 sampai senget perot ibu, tak pa...ibu tak marah pun, ibu tak kata apa pun, apa yang ibu harapkan anak2 ibu ini menjadi anak2 yang aktif dan sentiasa berfikiran positif..sentiasa basahkan lidah mu dengan kalimah-kalimah ALLAH...menjadi anak yang soleh dan jadi penawar dihati ibu, abah, tok abah dan tok mami serta semua orang...InsyaALLAH..

Mengandung kali nie, agak mencabar sikit....mungkin dugaan sama kot, lagi satu..syukur jgk aku hadapi semua nie semasa mengandung, kalau tak...mungkin akan berlaku sesuatu diluar dugaan...sebab manusia nie mampu buat sesuatu yang diluar jangkaan ketika marah @ terdesak. Bila mengandung nie, segala2nya terhad dan perlu berfikir panjang. Beberapa kejadian ketika mengandungkan anak yang pertama dan yang kedua nie banyak mengajar dan menguji kesabaran aku, tak kisahlah samada dari alam sekeliling @ individu.

Tapi bagi aku apa yang berlaku pasti ada hikmahnya, tetaplah berfikiran positif walaupun kebenaran itu pahit. Jangan disebabkan tindakan kita, orang lain akan terkesan sama. Untuk melatih anak2 yang baik, aktif dan sentiasa berpotensi tinggi bermula dari dalam diri kita sendiri.

Setiap anak yang baru dilahirkan umpama sehelai kain putih yang menunggu saat untuk dicorakkan ibu bapanya bukan untuk dihina, dikeji dan diperlakukan tanpa belas kasihan dan berperikemanusiaan. RasulAllah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap kelahiran (anak kecil) dilahirkan dalam keadaan fitrah.” (Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim).

Diantara perkara-perkara utama yang perlu diberi perhatian oleh ibu bapa dalam proses melahirkan zuriat yang soleh ialah :
Pertama : Sentiasa Berdoa Kepada Allah s.w.t.
Keinginan untuk memiliki zuriat yang soleh dan cemerlang hendaklah dengan cara berdoa kepada Allah s.w.t. kerana amalan ini merupakan amalan yang dilakukan oleh para nabi dan rasul. Firman Allah dalam surah Ali - Imran ayat: 38
  
Yang bermaksud : Wahai tuhan kami kurniakanlah kepadaku dari sisimu zuriat keturunan yang baik, seseungguhnya engkau sentiasa mendengar (menerima) doa permohonan.
Dalam ayat ini menjelaskan kepada kita para nabi dan rasul mengutamakan zuriat yang soleh dalam kehidupan mereka, walaupun zuriat itu belum dilahirkan lagi mereka berdoa kepada Allah s.w.t.  agar dikurniakan zuriat keturunan yang baik. Ini memberi gambaran dan contoh kepada manusia untuk diamalkan. Di samping kita berdoa hendaklah kita memberi pelajaran yang sempurna dari segi fardhu Ain dan Fardhu Kifayah semoga mereka dapat membangunkan diri, masyarakat dan negara. 
Kedua : Hendaklah Menanam Akidah Didalam Diri Anak-Anak
       
Akidah merupakan asas yang perlu diberi perhatian dan keutamaan, kerana akidah yang mantap sahaja mampu menjamin kebahagian dan kecemerlangan hidup manusia di dunia dan di akhirat. Selain itu, anak-anak yang mempunyai pegangan akidah yang mantap tidak akan mudah untuk menyeleweng atau diselewengkan. Lebih-lebih lagi dapat melahirkan insan yang sentiasa dapat menjaga iman mereka serta menjauhi perkara-perkara syirik yang boleh menyesatkan mereka. 
Ketiga : Hendaklah Diberi Penekanan Terhadap Tuntutan Syariah Khususnya Dari Sudat Ibadah
Penekanan dari sudut ibadah yang sempurna melambangkan sifat kepatuhan dan ketaatan  kepada Allah. Selain itu, sebagai tanda penyempurnaan  jalinan hubungan dengan Allah s.w.t sepanjang masa dengan sentaisa menyerahkan segala jiwa dan raganya terhadap setiap suruhan dan meninggalkan segala larangannya pada setiap masa.
Selain itu, dengan melakukan ibadah kepada Allah dapat menyedarkan anak-anak tentang sifat-sifat manusia sebagai hamba disisi Allah s.w.t. Ini bersesuaian dengan firman Allah dalam surah al-Anam ayat 162 :
Yang bermaksud :   Sesungguhnya solatku dan ibadatku, hidupku dan matiku hanyalah untuk Allah tuhan yang memelihara dan mentadbir sekelian alam ”.
Keempat : Hendaklah Diberi Penekanan Dari Sudut Akhlak
Memiliki akhlak terpuji merupakan lambang kecemerlangan dan keindahan terhadap keperibadian seorang muslim sejati. Dengan memiliki akhlak yang terpuji menyebabkan seseorang itu dihormati dalam sesebuah masyarakat berbanding dengan orang yang memiliki akhlak yang tercela akan dibenci dan dikeji oleh masyarakat. Kerana itulah, junjungan besar nabi Muhammmad s.a.w. diutuskan untuk menyempurnakan akhlak manusia.
Selain itu, dengan memiliki akhlak yang mulia merupakan amalan yang paling berat dalam timbangan dihari akhirat berbanding dengan akhlak tercela yang akan melambatkan proses hisab dihadapan Allah s.w.t. Sebagaimana sabda Rasulullah s.a.w. :
                                                                                    
مَا مِنْ شَىْءٍ أَثْقَلُ فِىْ مِيْزَانِ الْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مِنْ حُسْنِ الْخُلُقِ
( رواه أبو دأود والترمذي )
Maksudnya : “Tidak ada sesuatu yang lebih berat diatas neraca timbangan seseorang hamba di hari kiamat selain dari akhlak yang mulia ”.
Kelima : Memastikan Makanan Anak-Anak Dari Sumber Yang Halal 
Setiap ibu bapa perlu memastikan setiap makanan yang diberikan kepada anak-anak merupakan  makanan dari sumber yang halal serta menjauhi dari sumber-sumber yang subhah, apatah lagi dari sumber yang haram seperti rasuah, riba, penipuan dan sebagainya.
Kerana makanan yang bersumberkan dari rezeki yang halal bukan sahaja membawa keberkatan tetapi sebenarnya dapat melahirkan zuriat yang pintar dan sehat. Dan akhirnya mendorong seseorang kearah melakukan kebaikan di dunia dan mendapat rahmat Allah di akhirat. Firman Allah dalam surah al-Baqarah ayat 168 :
Yang bermaksud :   “ Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan; kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagimu ”.

My Lil Hero...

Posted by Chek Nurul at 11:13 AM 0 comments
Assalamualaikum, good morning...agak bersawang sebenarnya blog nie sebab lama tak masuk @ post apa2...Walauapapun, bersyukur sebab hari nie masih lagi ber kesempatan lagi...

Hari nie macam free sikit..sebenarnya dari semalam lagi tapi biasalah dengan kondisi yang tak memberansangkan sejak 2 3 menjak nie..so, agak terkilan jgk...rehat umpama masa yang berharga sekarang nie..kalau tak cukup rehat mmg akan beri kesan pada badan dan anggota yang lain even dari segi mental dan emosi.

Ada banyak perkara yang nak aku lakukan tapi tak semuanya akan tercapai...betul tak?...bukan sbb itu lumrah manusia yang selalu beri alasan tapi keupayaan diri..diantaranya, nak bt manual utk student, nak update fail,nak buat hantaran kahwin, dan macam-macam lagi.

Ohya, baru2 nie yg hubby bagi flowers dan handbags baru..terima kasih yer..dulu masa preggey kat harith dulu pun dapat bunga jgk dan handbags...love u so much..walauapapun yang terjadi ma tetap bersama b..ma harap b pun kuat dan sentiasa tabah hadapi masa akan datang..muah. Ahli keluarga kita akan bertambah, semoga kita tetap bersama2 membesarkan anak-anak yang bijak pandai ini. amin.

 lovely flowers from my hubby

handbags "VERNS" 1set from my hubby

ok, kita sambung nanti...
 

Life So Simple WithOut Rules Copyright © 2008 Green Scrapbook Diary Designed by SimplyWP | Made free by Scrapbooking Software | Bloggerized by Ipiet Notez